Jumaat, 30 September 2011

Premium beautiful RM 2400?


Walaupun saya tidak setuju dengan MLM, namun tidaklah saya bermusuh dan berperang besar hingga putus saudara dengan sahabat yang buat MLM.


Saya sudah selesai membaca garis panduan MLM oleh JAKIM (sila klik untuk baca). Saya boleh membuat kesimpulan, majoriti syarikat MLM yang wujud di Malaysia ini melanggar garis panduan JAKIM. Maksudnya tidak menepati status patuh syariah yang telah dibuat. Hal ini juga tidak terlepas dilakukan oleh syarikat MLM yang besar dan sudah terkenal.

Saya ambil satu contoh. MLM HAI-O.

Salah satu produk yang ditawarkan oleh HAI-O Marketing adalah corset Premium Beautiful. atau senang cerita kita panggil bengkung. Masalahnya harga bengkung sebegitu dijual dengan harga yang bukan main mahal lagi. Lebih RM 2000 untuk satu bengkung tu. Ya, sehelai bengkung tu harga RM 2000.

Lebih hebat lagi, bengkung itu dikatakan boleh menghasilkan sinar infrared jauh (FIR) dan memebrikesan mengurskan badan pemakai. Hebat!

Benarkah begitu?

Sila baca sini: Aididmuaddib. Cari posting berkenaan HAI-O
(sila abaikan penggunaan kata kesat penulis, fokus pada fakta yang dikemukakan)

Ada kemungkinan besar corset itu harga sebenarnya sekitar RM 100 sahaja. Tapi mengapa di Malaysia, harga menjadi begitu tinggi sekali menjadi lebih RM 2000? Apakah bezanya bengkung dari china itu dengan yang dijual oleh syarikat HAI-|O?

Kalau "mark up" harga begini, dah jelas langgar garis panduan yang dilaranng oleh JAKIM ( sila baca bahagian harga)

Begitu juga dengan FIR yang diwar-warkan. Bagi pelajar jurusan sains di bahagian kejuruteraan, mustahil anda rasa FIR boleh wujud tiba-tiba dalam bengkung kain. Dari mana datang punca tenaga untuk FIR itu? (tak mahu ulas panjang sila buat bacaan sendiri)

Keraguan pada produk ini juga melanggar garispanduan MLM oleh JAKIM. (lihat pada bahagian produk. Ada diberitahu bagaimana keadaan produk)

Jadi saya meragui kehebatan bengkung itu yang dapat hasilkan sinar infrared, tambahan pula harganya terlalu mahal. Mengapa ada syarkat lain ang menjual bengkung yang hampir sama, tetapi harganya jauh lebih murah daripada HAI-O?

Apa yang saya tahu tentang bengkung, pemakaiannya yang ketat pada badan menyokong badan dan menghasilkan haba (haba daripada badan, yang boleh menyebabkan berlakunya pembakaran lemak).

Saya tak suka : Barang harga murah, jual mahal, mark up harga gila-gila. Lepas tu bagi kelentong lagi pasal produk..

BAik duit RM 2400 tu buit muka buat beli kereta.

Tak suka saya komen tentang HAI-O? Tekan ALT dan F4 hahaha..

p/s: Isteri dulu ada juga niat nak beli corset ni. Sekali tengok harga riban-riban, terus tak jadi. Baik beli susu untuk Fawwaz.


7 ulasan:

aida-myasara berkata...

kita dh beli pastu tk pakai gatal merah2 bdn beli 2000...tanpa suar sbb nk kurus..betapa dungu n bodoh kita...perit nk byr hutang insaf dh nk beli barang MLM...

nurfauzi berkata...

Barang yang lepas jangan dikenang.

Perkara positif: banyak pengajaran yang cek Aida dapat. Pengajaran supaya berhati-hati, berfikir sehabis baik sebelum buat kesilapan.

tanpa kesilapan, kita tak dpt jadi orang yang lebih baik. Bukan ke kesilapan tu mengajar kita hidup?

Tanpa Nama berkata...

Hai..rugi duit teman.
Better late than never.. terima kasih bnyk atas tulisan diatas -Nani-

nurfauzi berkata...

Nani:
Takpe, pengajaran yang berguna untuk teruskan hidup.

thank you for reading this post.

Tanpa Nama berkata...

uhhh thnx so much for this entry..hmpir terjebak! tapi masih di peringkat 'buat research'.

nak kurus pas branak nnti nyer psal.heh.

nurfauzi berkata...

boleh cari bengkung lain yang lagi murah. tak silap ade yang tak sampai 1000 pun..

ila berkata...

saya dah beli korset ni....memang sangat tak berbaloi....konon beli korset ni sebab nak kurus...kurus tak dpat kulit jadi gatal2 yang dapat...sekarang baru nyesal...dgn harga 2k ++ tu baik la beli treadmill je....lagi berfaedah!!n saya setuju sgt2 yang harga korset ni telah di mark up bnyak!!

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...