Khamis, 8 Disember 2016

Pressure Cooker: Noxxa vs Philips

Kami memang selalu masak di rumah. Iyelah kalau makan luar saja kopaklah poket. Gaji bukannya besar mana pun. Lebih jimat untuk jangkamasa panjang. Jadi dalam memudahkan kerja memasak ni ada kawan yang cadangkan beli 'pressure cooker' (pc). Sebelum ni memang tak pernah terlintas pun dalam kepala hal p.c ni. Rupanya benda ni dah lama wujud kat dunia ni. Punyalah ketinggalan.

Kawan-kawan isteri ada yang cadangkan beli pc jenama Noxxa, bawah Amway. Amway syarikat MLM. Bila tanya-tanya harga terkini dalam RM800 juga. Maklum balas dari kawan-kawan yang dah beli dan guna, periuk ni memang bagus. Kerja memasak jadi cepat dan tak perlu perhatian dan menunggu lama macam masak guna dapur biasa. Kalau masak bubur tu tak perlu nak jenguk dan tak berkerak periuk.

Tapi itulah...hargenye agak mahal la bagi kami yang tak berapa nak kaya ni. RM800.... Lagipun kita sedia maklum, harga produk yang dipasarkan secara MLM ni memang mahal (dah siap kira % untuk agen & upline)
* agen amway mesti tak suka orang cakap gini haha.

Jadi kami cari periuk pc jenama lain di pasaran. Godek-godek internet, banyaklah lagi jenama lain yang jumpa. Dari semurah-murah harga hinggalah ke harga riban-riban tak ingat dunia.

Akhirnya kami sasarkan jenama philips model 2139. Bila buat carian pasal model ni, ramai juge rupenye terjebak pakai pc philips ni. Siap ada juga fb group. Fungsi? Sama juga macam periuk noxxa. Jimatkan masa memasak. Ade juga butang untuk mod masak pelbagai makanan macam ayam, daging, bubur, nasi.

Harga? Harga jauh lebih murah! Kalau online di web lazada atau gemfive boleh dapat harga bawah RM350! Kalau beli di kedai elektrik dan pasarraya harganya sekitar RM400 hingga RM500. 

Jadi disebabkan harga yang murah ditambah dengan jenama yang kukuh (philips) maka kami pilih nak beli pc philips 2139. Cadangan awal nak beli online di gemfive atau lazada. Tapi bila fikirkan susah nak buat 'claim' kalau rosak, maka kami pilih beli di kedai.

Pusing punya pusing sampailah ke BPmall (Batu Pahat Mall). Jumpa promosi di kedai Charlie. Philips pc cuma RM399.
"kalau ade apa-apa rosak boleh datang claim kat kedai kita bang. Kita uruskan semua. Ade jaminan 2 tahun" kate adik yang kerja di situ.
Jadi pencarian kami berakhir di situ. Selamat RM399 beli Philips Pressure Cooker.

Resepi pertama yang kami masak guna periuk ni adalah bubur daging. Sediakan bahan 5 minit. Proses panaskan dalam 5 minit. Masak guna tekanan 30 minit. (guna mod masak daging). Biasa kalau nak masak bubur, tambah daging lagi memang lama nak masak. kena rajin kacau juge nak kurangkan periuk berkerak. Daging kena masak lama nak bagi lembut. Tapi guna pc ni cuma masukkan semua bahan, pilih mod yang kita nak guna dan biar masak. Boleh pergi buat kerja lain. 

Hasilnya beras kembang elok, daging pun lembut. Budak pun senang nak makan.

Jadi kepade sesiape yang nak beli pc ni kami cadangkan beli jenama philips. Harga pun tak mahal sangat dan kualiti pun bagus.

* setakat 2 hari ni dah masak bubur daging, sup daging, kari daging, nasi putih, nasi goreng. 
Baca artikel penuh...

Selasa, 29 November 2016

Global Tijari pun scam??

Pasal global tijari atau i tijari ini pernah juga ada yang tanya. Tapi saya tak respon sebab masa tu belum tengok lagi plan atau model perniagaannya macam mana.

Syarikat ini katenye kepunyaan Man Kidal. Siapaan kidal ni cubelah buat carian ye.

Setelah baca soal jawab di website dan perjanjian yang dibuat, ianye tak jauh seperti arbanetwork cwc cwig. Senang kata skim sontot menjadikan produk sebagai helah.

Macam mana jadi scam?
Kita beli produk dengan global tijari harga murah (katanya tanpa label). Kemudian kita jual semula pada global tijari dengan harga mahal. Katenye produk tu nanti dijual dengan label MK.

Ini dah bai' al 'inah, bukannya murabahah seperti yang depa claim. Sebab jadi dua transaksi antara dua pihak yang sama. Produk tak bertukar tangan pun.
Yang terjadi adalah pertukaran wang dengan wang yang tidak sama nilai. Itu riba.

Bukan murabahah. Kalau murabahah kita dapatkan barang dari satu pihak, kemudian kita jual pada pihak lain dengan harga mahal/ markup untuk dapatkan keuntungan. Itu murabahah.

Jadi yang dah terpedaya dengan MK atau global tijari tu, ada masa tarik diri.

Baca artikel penuh...

Ahad, 27 November 2016

Arba network CWC CWIG Tiada Penasihat Syariah

Scam ini mungkin sampai peringkat akhir.

Saya buat pertanyaan pada web cwc tentang status penasihat syariah. Jawapan yang diterima agak mengejutkan.

Boleh rujuk gambar.

Hal ini bermaksud pelan kontroversi itu berlangsung tanpa pemantauan dari penasihat syariah.

Sebelum ini penasihat syariah mereka adalah Dr Faisal dari UKM. Namun penglibatan beliau dikritik berikutan membenarkan aplikasi model tawarruq yang sangat bermasalah serta kontrak/perjanjian yang juga bermasalah.

Ustaz Azizi (fb ustaz lariba) dan Dr Ahmad Sufyan dari UM sendiri telah bertemu dan menasihatkan beliau supaya model itu ditarik balik dan cwc menjalankan urusniaga trading seperti biasa.

Syarikat cwc juga sudah tersenarai dalam 'watchlist' bnm. Lesen jualan langsung sudah dibatalkan pada hujung tahun 2015. Sebelum ini JAKIM juga menafikan memberikan status harus/patuh syariah pada cwc.

Jadi bagi yang dah terlajak masuk, boleh tarik diri. Dapatkan semula sekadar jumlah modal. Jika lebih, perlu lupuskan dengan cara sedekah.

Baca artikel penuh...

Ahad, 13 November 2016

Keliru hukum rokok?

8Baru-baru ni naik lagi isu hukum rokok dek kerana viral kuliah seorang bekas peserta program realiti di astro.

Berkenaan kuliah itu boleh carik di youtube ye.

Cuma nak ulas cara hukum itu dibuat kurang tepat. Memang benar tiada nas atau hadith secara langsung tentang haramnya rokok. Jadi boleh guna kaedah fiqh asal hukum sesuatu perkara itu adalah harus.

Perbandingan rokok dan gula tak tepat. Gula ada nutrien yang memang diperlukan oleh badan manusia. Cuma pengambilan secara berlebihan datangkan mudarat. Sedangkan rokok asalnya tidak diperlukan oleh badan. Tiada bayi manusia yang lahir secara fitrahnya perlu asap rokok.
Gula pula ada dalam diet harian manusia. Cuma perlu dikawal.

Hukum ada boleh berubah mengikut zaman. Antara sebabnya adalah kemajuan teknologi. Jadi ada hukum lama yang boleh berubah dan perlu diperhatikan semula. Hal rokok adalah salah satu contoh.

Dengan kemajuan teknologi perubatan masakini, pakar perubatan mengesahkan rokok membawa mudarat. Pendapat pakar perubatan ini perlu diterima dalam penentuan hukum kerana mereka merupakan orang yang ahli dalam bidang tersebut.

Selanjutnya boleh rujuk pada fatwa kita di Malaysia. Lengkap dijelaskan sebab dan dalilnya.

Bagi kita orang awam, cukuplah berpegang pada fatwa yang telah dikeluarkan. Jangan pula bila tiba hal begini tiba-tiba jadi lebih alim dari mufti, lebih pakar dari doktor.

Hentikan guna alasan doktor pun hisap rokok, ulama pun hisap rokok. Itu sekadar alasan nak lepaskan diri.

Berzina itu haram.
Kalau ada ulama yang berzina, hukumnya tetap haram. Dia berdosa.
Rokok itu mendatangkan mudarat. Walau pakar jantung ada hisap rokok pun, kerosakan dan mudarat itu tetap terjadi untuk dirinya. Tetap salah.

Harapnya ustaz berkenaan dapat menerima kritikan dan teguran dari orang ramai.

Baca artikel penuh...

Isnin, 17 Oktober 2016

Komen - penasihat syariah arbanetwork cwc cwig

#cwc #cwig #arbanetwork

Komen berkenaan penasihat syariah.
The gharar is getting bigger.

1. Ada ahli scam masih angkuh benda ni dah bertahun tahan. Apa yang anda nak bangga sangat dengan hasil duit haram?

2. Penasihat syariah terus menikus tanpa kenyataan dan justifikasi patuh syariah. Lagi parah sebab libatkan nama penjawat awam dan kredibiliti universiti tempatan. Turut terpalit sama institusi perbankan di mana beliau teribat dalam hal pematuhan syariah.

Saya secara peribadi rasa ragu-ragu dengan institusi kewangan yang menjemput beliau sebagai anggota penasihat syariah.

3. Fakta vs fakta. Tiada apa nak takut jika anda ada hujjah yang kuat. Tapi kalau dengan graduate syariah degree pun dah susah nak jawab, apa lagi dengan dr & prof yang mahir dalam muamalat.

Sebagai pensyarah dan pemegang phd (walaupun bukan bidang muamalat) anda pasti tahu disiplin ilmu. Kebenaran perlu kepada hujjah pembuktian dan fakta kukuh.

4. Ada maklumat kata plan ada perubahan. Macam koperasi. Masih ada jaminan untung.
Ada justifikasi penasihat syariah?

5. Bukan isu buka aib. Tindakan penasihat syariah berdiam diri makin menyebabkan orang ramai keliru dan terjerumus dalam transaksi yang tak patuh syariah (haram).

6. Mana tanggungjawab anda kepada masyarakat? Jangan jadi golongan yang jual agama.

- sekadar pemegang sijil ijazah sarjana muda -

Baca artikel penuh...

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...