Ahad, 4 September 2016

Kongsimakan Scam!

Sebenarnye kongsimakan ni dah nak masuk fasa tersontot dah. Agak lewat juge la saye ulas. Dah masuk dalam watchlist bank negara.

Ape pun bagi yang belum tahu, silelah jauhi program kongsimakan ini kerana akhirnye nanti akan berkongsi bala juga.

Plan pemasarannye saye ulas lain kali. Cume nak tekankan walaupun ade produk, tak menjamin ia halal.

Selagi ada jaminan pendapatan dengan pengeluaran sejumlah modal, maka terang-terang ada unsur riba di situ.

Tak dilupakan juga kongsimakan ini menjual/main sentimen agama nak tarik orang masuk. Antaranya ustaz ramai yang masuk dan ade penasihat syariah.

Bukan semua ustaz tau muamalat.
Penasihat syariahnye pun tah siape tak muncul-muncul pun nama. Konon kata dah lantik.

Kena ingat. Perniagaan yang sebenar tak ada jaminan pulangan yang tetap.

Sekian.

* pada yang dah masuk, istighfar banyak-banyak. Berhentilah segera. Ustaz tak ustaz, kalau masuk scam memang kena pangkah juge! Baca artikel penuh...

Rabu, 17 Ogos 2016

Kenal pasti skim cepat kaya?

Sebelum buat keputusan nak masuk/bayar apa-apa program baik pertimbangkan beberapa perkara.
Kalau ada, asak soalan bertubi-tubi

1. Too good to be true.
Dengar mudah benar dapat duit. Bayar. Goyang telur. Dapat duit.
Dengar macam ni, lari jauh-jauh.

2. Pulangan tetap & besar lebih 10% setahun.
Lagi gila pulangan bulanan. Setahun untung lebih 100%. PNB yang buat Asb yang dananya berbilion pun bagi dividen berapa peratus setahun?
Mintak bukti benda tu sah ikut undang-undang.

3. Lesen.
Takat guna lesen AJL, lesen trading, boleh bagi pulangan tetap bulanan tinggi?
Takat leen AJL, ssm mana boleh kutip deposit.
Boleh cabut lari. Guna lesen MLM, bagi hibah bulan-bulan berdasarkan modal belian barang. Pegi mati la benda macam ni. Lama-lama crash juga.

4. Promosi tak payah cari orang, tak payah jual barang.
Habis bisnes ape tak jual barang?
Pelacur dapat duit pun offer 'perkhidmatan' (cuma HARAM la benda dibuat tu).
Tak payah cari orang?
Buat apa ibuk promosi orang lain masuk sama.

5. Promosi guna nama Islam. Tanya siapa penasihat syariah & kelayakan. Macam kes emas sontot, jual nama agama. Riba terang-terang. Tanya siapa penasihat syariah, jawapan pusing sampai zimbabwe, masuk tanzania, terus ke gaung dalam laut.

Jauhi skim sontot.
Nak kaya boleh, tapi biar betul caranya. Baca artikel penuh...

Ahad, 26 Jun 2016

Isu vaksin dari sudut Syariah

Kecoh sekarang ni isu vaksin di media soial. Kenapa? Sebab penyakit berjangkit yang berbahaya sedang merebak. Penyakit ni dah lama tak ada tapi muncul kembali lantaran semakin bertambah golongan anti vaksin. Penyakit difteria. Sangat mudah berjangkit dan berbahay terutamanya pada bayi dan kanak-kanak. Ya, boleh membawa maut.

Tak mahu cerita panjang berkenaan hujjah anti vaksin tentang kandungan dan kesan sampingan vaksin. Boleh cari sendiri di internet dan nilaikan.

Cuma nak ulas secara ringkas vaksin dari sudut syariah.



Apa pentingnya vaksin ni? Vaksin diperlukan untuk mencegah penyakit berjangkit/wabak yang berbahaya untuk teru merebak. Penting dari sudut kesihatan. Maksudnya penting untuk menyelamatkan nyawa!

Menjaga nyawa adalah salah satu daripada Maqasid Syariah (maksud/tujuan/objektif syariah). Ini kerana nyawa adalah atu perkara yang tidak ternilai dan perlu dilindungi. Hal menjaga nyawa, keperluannya terletak pada tahap dharuriyyah. Wajib dipertahankan.

Pada tahap dharuriyyah, vaksin membawa malahah yang besar pada masyarakat. Kepentingan orang awam perlu diutamakan daripada kepentingan individu.

Inilah asas yang digunakan oleh kebanyakan ulama dalam fatwa berkenaan vaksin.

Jika rujuk pada kaedah fiqh lain antara yang boleh digunakan adalah sadd zara'ik. Secara mudah kita faham ia bermaksud langkah pencegahan sesuatu sebelum menjadi lebih buruk.

Kandungan vaksin haram?

Pada keperluan tahap dharuriyyah, penggunaan perkara yang asalnya haram dibenarkan demi menjaga nyawa. Contoh yang selalu digunakan untuk mudah faham adalah makan makanan yang haram seperti babi, arak kerana tiada pilihan makanan lain. Jika berterusan tidak makan, akan membawa maut. Makan pun sekadar untuk menjaga nyawa sementara usaha dibuat untuk mencari makanan yang halal.

Jadi kalau ada bahan haram dalam vaksin, dalam masa sama ianya perlu untuk menjaga nyawa kita, ia diharuskan. Adapun untuk perincian kandungan vaksin itu lebih baik rujuk pada mereka yang lebih arif. Takkan setakat baca satu dua artikel di internet yang entah siapa penulisnya kita terus percaya?

Boleh juga cari dan rujuk konsep istihalah dalam bahan haram.

Berkenaan fatwa, boleh rujuk fatwa mufti wilayah perekutuan, Yusuf Qaradhawi dan ulama semasa yang lain. Mereka lebih alin dan arif dalam menentukan hukum.
Jadi kita yang ilmu fiqh yang tak seberapa ni harapnya akur.

Konspirasi big pharma? Cepatlah kembali ke dunia nyata.

* anda vaksin anak anda?? Baca artikel penuh...

Khamis, 16 Jun 2016

Scammer arba network cwc

Dah lama forum di carigold ni. Cuma baru jumpa.

Hujjah biasa bila dah tak dapat jawab.



Tak tahu ape niatnya. Konon nak korek dan dedahkan maklumat peribadi kita.
Nak menakutkan?

Tak payah dedahkan. Memang bersepah maklumat peribadi diri ni dalam blog ni. Nombor telefon pun ada. Tempat bertugas, asal mana, alamat tempat tinggal pun ada. Maklumat keluarga pun ada. Korek-korek lagi belajar kat mana pun ada!

I do real business. Jadi tak heran orang nak 'reveal' siapa kita. Kita buat bisnes mesti nak orang kenal kita dan tahu latarbelakang kita.

Tang admin page Say No to Mlm tu agak lawak juge. Bile sebut pasal jual insurans takaful pun dah tau tahap kesedaran pasal kewangan & muamalat.

Saya memang bukan pakar. Tapi sempat berguru menuntut ilmu dengan pakar bidang muamalat. Komen-komen berkaitan muamalat dalam blog ni pun hasil dari ilmu yang mereka sampaikan.

Lagipun bukan rumit sangat nak ulas bab arba network cwc sebab benda yang sangkut adalah perkara yang asas saje.

Yang komen dalam gambar tu mungkin baca post ni. Cuma nak pesan, masih ada masa nak tarik diri dan berubah. Baca artikel penuh...

Ahad, 12 Jun 2016

Lambakan 'shopping mall' di Kluang.

Rasanya benda ni jadi di banyak daerah, bukan di Johor saje.

Daerah Kluang di Johor bukanlah padat macam bandar Johor Bahru. Tapi sejak beberapa tahun ni banyak betul projek pembangunan di bandar. Banyak lot kedai baru yang didirikan.

Ada Kluang Mall sebagai tarikan membeli belah. Tak ketinggalan ada hypermarket Aeon Big dan Econsave turut dibina dan telah beroperasi. Pekan Rabu pun dah siap dan menunggu peniaga untuk masuk beroperasi.

Nampak macam membangunkan?

Tapi jangan lupa. Dalam masa yang sama tempat yang dulunya tumpuan kini menyepi. Plaza BCB sebelah terminal bas Kluang dah menyepi. Lengang. Entah tinggal berapa kedai saja yang wujud beroperasi.

Dulu meriah sakan. Macam-macam jualan & ada emporium the store. Akhirnye the store pun turut cabut cari tempat lain.

Kluang Parade. Nampak indah gah dari luar. Cuba masuk tengok. Tingkat-tingkat atas. Banyak terbiar kosong tak berpenghuni. Kosong saje.

Pekan Rabu?
Bangunan baru tapi masih sunyi. Tak tahu apa masalah.

Punca?
Adakah sebab 'over supply'? Iya lah. Penduduk tak ramai. Tapi berlebihan ditawarkan tempat. Siapa yang nak isi?

Tambah lagi dengan sewa yang sentiasa meningkat naik dan mahal. Duduk di tempat lama, sewa mahal, jualan makin kurang, ramai orang bertumpu ke tempat baru. Takkan kita nak terus rugi di situ? Lama-lama angkat kaki juga.

Bagi peniaga baru Melayu, sewa memang antara faktor utama. Sewa mahal sampai beribu rm sebulan dengan jualan yang tak seberapa, siapa yang dapat tahan.

Kalau di batu pahat, boleh tengok contoh summit parade yang makin tenggelam. Ramai tumpu ke aeon big dan bp mall. Baca artikel penuh...

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...