Selasa, 17 Jun 2014

500 ribu remaja merokok

Rujuk sini.

Pada orang lain mungkin masalah ni kelihatan biase-biase saje. " biasalah kan budak sekolag isap rokok "

Kempen tak nak rokok? Sudah bungkus tak berkesan. Bajet keluar berjuta pun, jumlah perokok dalam kalangan remaja naik juge. Jadi masalah lagi remaja perempuan merokok makin bertambah. Lagi buruk nampak remaja perempuan merokok.

Pengaruh
Memang usia remaja yang sedang bersekolah ini kawan-kawan paling banyak beri pengaruh selain keluarga di rumah. Ramai benar yang merokok sebab nak cuba dan ikut kawan-kawan yang merokok. nampak macam sodap je kan sedut asap tu. Sambil buat gaya ala-ala macho dan tampan. Kononnye dah dewasalah isap rokok gitu.

Tapi macam mana pula kawan-kawan yang beri pengaruh ajak kawan merokok tu mula hisap rokok?

Macam-macam faktor juga. Tengok juga keluarganye macam mana. Masyarakat sekeliling yang rapat, jiran-jirannye ade tak yang merokok. Ahli keluarga lain macam pak cik, datuk, sepupu, ade tak yang merokok? Semua tu perlu ambil kira.

Kalau dah ramai benar orang sekeliling yang hisap rokok, jadi tak pelik la kalau remaja pun ramai hisap rokok. Sebab dah jadi benda biasa. 

Pergi kedai makan, cuba kira berapa ramai lelaki yang tak isap rokok lepas makan / minum? Majoriti berasap mulut dengan hidung.

Haram?
Bukannye orang yang hisap rokok tu tak tahu merokok tu membahayakan kesihatan. Haram rokok? Ramai yang tahu. Fatwa haram dah keluar lama dah. Tak ada pun yang beri hukum harus setelah lihat pada dalil dan laporan perubatan yang dibuat. Haram hukumnya. Tapi orang hisap juge.

Bukan tak tahu bahaya asap rokok keluar yang tak disedut tu. 'Second hand smoker' lagi teruk kena kesan. Orang keliling yang dapat bahaya lagi teruk. Sebab dah ketagih, hukum semua tolak tepi.

Pasal takut mati, kat kotak rokok tu dah macam-macam gambar letak. Beli juga. Harga naik, beli juga. Gambar paru-paru rosak, janin mati, macam-macam lagi. Orang yang jual juga untung. Orang tetap datang beli.

Agaknye kena letak gambar babi kot baru ramai pengguna Islam tak merokok. Iyelah, pasal babi ni cepat saje Melayu Islam kat Malaysia ni melenting. Umpama makan babi itu dosa yang paling besar dan dahsyat. Jijik betul dengan babi tu.

Jadi kepada mereka yang merokok, tapi marah kalau budak-budak merokok, marah anak-anak merokok, kena cermin jugalah diri. Sebab kita yang merokok ni secara tak langsung mempengaruhi generasi muda untuk turut sama merokok.

Cikgu yang hisap rokok nak rotan / belasah budak hisap rokok...?


* saye tak isap rokok......

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...