Isnin, 5 November 2012

Cara mudah mandi wajib?

Benda ini nampak mudah bukan?



Madi wajib adalah perkara fardu ain. Semua umat Islam mesti tahu. Tapi jangan terkejut, masih ada juga yang tak tahu. Macam pengalaman saya jadi tutor/cekgu di pusat tuisyen. Sengaja tanya satu dua soalan, akhirnya tertangkap....Tak tahu mandi wajib..(baca sini)

Susah ke nak mandi wajib? Macam mana nak bagi mandi wajib kita sah?

Mudah saja. Hanya perlu niat (niat nak mandi wajib) dan ratakan air ke seluruh badan. Ya, semua anggota badan mesti kena air, termasuklah celah-celah anggota seperti ketiak. 

Air pun, gunakan air mutlak. Tahu kan air mutlak? Air paip yang kita guna dirumah tu dalam kategori/jenis air mutlak juga.

Memandangkan Malaysia ni kaya dengan air, rasanya tak jadi masalah sangat. Rata-rata rumah ada 'shower'. Memang senanglah.


Air mandi termasuk dalam besen / baldi?

Ini satu masalah yang sering ditanya. Macam mana kalau kita mandi dengan tadah air dalam besen/baldi, tapi bila kita jirus badan kita, ada sedikit air yang dijirus tu masuk semula dalam besen tadi. 

Jadi adakah air itu masih boleh digunakan lagi untuk teruskan mandi wajib?

" Eh, tak boleh la...air yang bekas wuduk dan mandi wajib dah jadi air mustakmal...tak boleh guna untuk wuduk dan mandi wajib lagi." kata si Fulan.

Betul begitu?

Air mustakmal adalah air yang digunakan untuk wuduk dan mandi wajib. Contohnya jika kita berwuduk, kita  tadah semula air yang digunakan itu. Kemudian kita guna untuk wuduk semula di lain masa. Itu tak boleh. Wuduk yang menggunakan air tadahan (mustakmal) tadi tak sah. Boleh faham?

Tapi bagaimana kalau terpercik dan masuk semula dalam /besen yang penuh dengan air mutlak tadi? Boleh guna mandi wajib tak? Atau sebelum mandi wajib, kita celup tangan kita dalam air, kemudian baru mandi.


Boleh faham kan? Maksudnya boleh guna lagi. Masih air mutlak. Percaya atau tak, memang masih ramai yang keliru.

Perkara yang mudah jangan kita susahkan. 

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...