Selasa, 9 Oktober 2012

Lagi cerita MLM - MC Ocean

Saya buat 'blog walking' dan terjumpa cerita pasal MLM di blog ini. 

Boleh cuba klik dan baca. Kalau larat, baca sekali ruangan komen. Seperti biasalah ada yang cuba jadi hero menegakkan benang yang basah.

Biasanya yang tampil 'back up' adalah mereka yang berjaya / berduit/ berwang (beruang??)

Katanya mereka yang tak berjaya adalah mereka yang malas dan tak berusaha. Sistem itu tak salah, tapi kita yang salah sebab tak ikut. Itulah kebiasaan hujjah balasnya.

Namun bagi saya, perkara seperti itu mudah dipatahkan dengan Garis Panduan MLM Syariah JAKIM.

Amat jelas sekali apa yang dipromosikan dalam seminar MC Ocean itu begitu bertentangan dengan garispanduan yang telah ditetapkan.

Apa perlu sehingga RM 33/34 ribu untuk menyertai MLM. Itu juga rasanya salah kerana membeli pangkat. Kemudian lakukan head hunting..

Apa pun, pastikan anda teliti dahulu jika diberi peluang perniagaan. Jangan terus setuju dan angguk. Lebih-lebih lagi modalnya berpuluh-puluh ribu.

Yang menanggung hutangnya nanti kita juga. Upline semua apa peduli.

Dah dapat duit, selamatlah kita terkapai sendirian.

* Kemaskini 6.10.2013

Nampaknya komen post ini pun panjang berjela. Kalau rajin bacelah ye.
Jangan lupa rujuk garis panduan MLM Syariah JAKIM.
Nak menilai, tak perlu masuk jadi ahli pun.

636 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   601 – 636 daripada 636
Tanpa Nama berkata...

Taktik.."nak tawu,naik office." sampai office,paksa hadam info mengarut..alahai..

Tanpa Nama berkata...

Saya dah penah join mc ocean sekitar tahun 2013.. selama saya buat mc ocean sy x pnah rasa tenang.. serius sy ckp..
Dalam masa saya buat mc ocean sy diperkenalkan dgn TONE EXCEL. sy buat TONE EXCEL sbb biz ni simple.. xperlu buat loan pn nk join.. semua org sekitar kita pakai telefon.. lagi2 sekarang ni.. semua org ada smartphone.. tapi apa yg kita dpt drpd topup kita tiap2 bulan.. sy join TONE EXCEL sy port in no sy kpd tune talk tone excel. Pada mulanya sy buat tone excel sbb nk cover duit utk buat mc ocean.. sy dah laburkn rm34k buat loan bnk rakyat. Sbnarnya bukan 2 saja duit yg kna kluar.. budak2 SD mc ocean kna hadir MNU.. kna Intertain prospek.. pg ofice.. semua 2 duit.. duit.. klau closed x apa.. klau x.. kais pagi mkn pagi la jwbnya.. so sy buat la tone excel ni btul2.. dlm tempoh 4 bulan Alhamdulillah income dah 4angka dan meningkat setiap bulan..
Semua sy belajar drpd pengalaman dlm dunia MLM dulu..

Nk berjaya bukan senang..
Klau nak tahu bagaimana buat duit dgn smartphone anda..
call sms wasup..
011 15162729.. tq.. ^_^

Unknown berkata...

https://m.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DmW1sP2AjNmA&h=XAQE8apBg&enc=AZOR4NYT7PcMi2syfKAOw80dfAB6Nixp7EmnUKO6uyQAcdSi3NxzRqnvOrnxe0ywk_g&s=1

Tanpa Nama berkata...

2k utk shoping kat kompleks, xdpt apa2 pun..buang duit jer. tpi xde pula bising2..
kitaorg shopping kat mc ocean dulu dgn 2k hanya sekali, semua kelebihan yg kita boleh dpt. tpi bising2 pula...
34k tu belian stok produk..sama mcm biz konvensional juga. bukan utk renovation kaa ape pun... terpulang kpd kita mcmna kita nak jual produk2 kita yg sgt2 hebat..

Tanpa Nama berkata...

knpe upline mati2 xnk mengaku mlm eh..ni bkn mlm bro kiki.dah msk bru ngaku.cari org plk..erm xpyh cari org kta upline tp bg namelisting je..xsme mksd ke.bngang sungguh geng mcocean nie.buat mkn2 pun suh bayar kate income puluh ribu.xsme mcm keje.kp boleh upront gaji untuk sethn klu join ..best x klu dgr tp sembng je mcocean

Tanpa Nama berkata...

Memang melalaikan la biz Mc Ocean nie...Dorang nak duit d/line je...kena paksa lagi buat loan bg dapat RM34k supaya dorang dpt income byk...
Leader plak tah hape-hape...bercinta ngan d/line smpai anak sendiri ada kancer pun diabaikan. Bini sibuk jaga anak, dia boleh bersuka-ria ngan org lain...dan kenapa perlu ada tarian syarikat dlm bisnes nie...? Elok sgt ke...?

Unknown berkata...

Yang mana nk join xperlu tgk komen yg negatif kat cni. Sebab yg nk berjaya anda

Unknown berkata...

Yg nak join xperlu tgk comment yg negatif kat cni sebab yg nk berjaya anda bukan yg comment negatif tu

Tanpa Nama berkata...

Fobia da dgr nama mc ocean, sd dynasty ni. Even dgr pkataan mlm pn jd takut. Bkn sbb lebur duit. Nasib baik xsmpt n xjd, tp lg parah lebur hati, fikiran, perasaan. Bijak ahli dia guna taktik mcm tu.snggup menafikan utk suatu matlamat.haih..

Tanpa Nama berkata...

Itu adalh hak individu utk memilih samada menjadi ahli biasa tanpa stok ataupun nk jd stokis..bisnes nie sama je mcm buka stokis cuma bezanya kita xda kedai,blh buat perbagai cara..dia bg 3 pilihan cara utk buat bisnes..
1) jualan
2) tajaan
3) stokis
Hak Puan utk memilih yg mana satu..& hak dowline Puan juga utk memilih..pelan marketing adalah utk menjelaskn cara pembayaran bonus & meningkatkn diri yg juga ada 2 cara,jualan atau tajaan..tplg pd individu..bgsnya bisnes nie ada produk berbanding dgn bisnes lain yg hnya membeli pangkat semata2..fikir2knlh..

Tanpa Nama berkata...

Mc Ocean ada panel syariahnya sendiri tuan..

Tanpa Nama berkata...

Semalam Prince Knight Azahar banyak mendedahkan kehebatan Program MLM Mc Ocean ini. Tidak dapat dinafikan prog ini boleh membantu keluarga dalam masa yang singkat. Cuma apa yang saya terkilan, sememangnya PK ini memberi keutamaan kepada keluarga sahaja dan membelakangi Tuhan yang maha esa. Terpulang kepada penilaian ahli. Sedikit kekecewaan saya sesi M&U ini hanya mengarahkan tetamu untuk mendengar sahaja. Tiada mikrofon disediakan untuk sesi soal jawab. Secara rendah diri saya adalah golongan yang menolak program ini saya la orang yang tidak mahu mengejar keuntungan besar seperti mana PK ini katakan kerana saya berfikir hasil keuntungan tersebut bukan untuk saya dan keluarga sahaja. Sedikit pertanyaan disini. Semalam PK telah memanjangkan promosi ahli SD @ SK (tidak tahu istilah untuk Mobil Stokis)dari RM35k ke RM28k. Bagus promosi ini bagi yang tidak tahu kesannya. Kan? Sekiranya, seluruh rakyat Malaysia terpujuk dengan prog MLM Mc Ocean ini dan pihak MC Ocean memberi lagi klongaraan untuk merendahkan syarat keahlian sehingga kanak-kanak pun boleh turut serta. Pendek kata 28 juta orang rakyat Malaysia telah ikut serta dan menjadi Stokis yang bermodalkan RM28k ini. Dan sekali lagi, Seluruh makhluk didunia ini menjadi Stokis MC Ocean ini. Maka apakah pendapatan dan keuntungan MC Ocean ini? Siapa lagi yang akan membayar keuntungan downline trakhir ini? Persoalan untuk ahli MC Ocean jawab. Jangan risau sekiranya soalan ini terjawab. Maka saya dan seluruh rakyat malaysia akan ikut serta sekiranya keuntungan itu nampak.

Unknown berkata...

Luxmy - Thu 31/Jul/2014 3:38pm
saya luxmy isteri seorang member mc ocean..Suami saya pinjam duit kat cimb Rm22000+Aeon Rm8000+ Cash Rm500 for register mc oceon business.Suami saya cuba sampai mati tak dapat untung.sebelum 6 bulan masa yang tamat.saya beritau suami saya untuk cancel,member2 di mc ocean tak bagi dia cancel, member2 mc ocean tak mau tlg..sekarang suami saya tak de kerja ..saya kena bayar duit rumah rm450,cimb pinjaman utk mc oceon rm600, aeon pinjaman utk mc ocean rm 120, credit card rm 240, car loan rm 500, insurance 200,personal rm400 n emas saya kat gadai rm 6000 n bapa saya ada TB saya kena bagi duit for fmly rm500..Saya punya gaji rm 1500.saya dah benci sangat untuk hidup di dunia tipu ini. hate this life because mc ocean score my way..n saya ada asma.. hidup pun susah ..kalau siapa2 nak marah or advice luxmyjenny@gmail.com.tq

Tanpa Nama berkata...

Tapi tu la realitinya..makan gaji tak salah tapi nk harapkan makan gaji saje memang hidup berhutang jelah.

Tanpa Nama berkata...

df

Tanpa Nama berkata...

pengalaman saya bersama mc ocean.

ada sorang kawan sy ni tiba2 sja cari dgn saya. tanya khabar. TRY BINA HUBUNGAN dgn saya. i mean ingin lebih rapat dgn saya lah. hari2 contact dgn sy. tanya bila saya free. belanja tgk wayang. belanja makan. saya tak sedarrrrrrrrr langsung sebenarnya inilah strategik dia! langsung sy x sangka :( dia tanya saya kerja mana. kerja apa. macam mana kerja sy. brapa org adik bradik. sy pun bagitauk jer la sebab dah kawan lama and lama x contact so crita2 la. then saya tanya kwn sy tu.. kau kat mana skg ni? kau kerja kat mana? then kawan saya tu jawab.. saya sedang kerja la ni kawan saya cakap. then saya tanya.. aie btl2 bah? kau kerja mana? then kawan sy tu jawab.. haha iyaa btl..skg ni sy tgh kerja lah ni dia ckp. saya bingung! kenapa sy bingung? sbb masa tu saya dan kawan saya tu tengah makan dinner sama2. then sy diam saja. biar je laaa. dalam hati saya cakap, org tanya kerja mana pun x mau bagitauk. ahh biarla. the next next next next day tu, dia bawa lagi saya keluar pegi makan. dia meng'offerkan diri nak belanja saya makan lagi. so keluarlah saya dgn kawan saya ni. tapi, kali ni dia bawa sorang kawan dia makan sama kami. so kami bertiga la. masa sdg mkn tu, kawan dia tu tanya saya kerja mana.. brapa gaji sebulan.. brapa orang adik bradik.. and bla bla bla.. then giliran saya pula tanya kawan kepada kawan saya tu. saya tanya dia kerja mana. dia pun jawab benda yang sama macam kawan sy. SY SDG KERJA LAH NI dia ckp. sy bingung. then dia ketawa. lepas tu dia ckp dgn saya. kerja saya sama sja kerja macam kawan kau ni. kerja kami makan.. lepak2 minum kopi.. pegi tgk wayang.. then kami dapat income! sy terkejut and bingung! mcmna kerja just enjoy..lepak..makan..tgk wayang semuaaa boleh dapat/menjana income??????? for the first time yang bodoh ni mcm sy tidak tau apa2, saya tanya dan tanya dan tanya macam mana boleh begitu? ketawa saja diorang dua. then kawan saya tu cakap, beginilah..kalau kau mau tau cara macam mana dapat income dgn hanya lepak,enjoy dan tgk wayang, esok kita jumpa lagi ok? so saya pun bodoh juga excited konon. saya jawab.. ok!!!

Tanpa Nama berkata...

SAMBUNG.........
keesokkannya kami jumpa. kami stay d old town coffee. di sana ada raaaamaiiii orang yang sedang lepak. then saya dan kawan saya duduk kat satu meja tu. tiba2, dtg sorang perempuan. dia menceritakan kepada saya tentang kehidupan dia yang susah. lepas tu dia cakap, skg sy join bisnes ni yang dgn hanya lepak minum kopi saya boleh menjana income. saya boleh dapat duit dia cakap. saya masi bingung. i mean how? then.. datang lagi sorang perempuan pegi meja kami. dia ceritakan saya kehidupan dia yang susah dan dia cakap dia mau berhenti kerja sbb dia mau fokus dgn bisnes yg dia join ni dia ckp. saya bingung! gara2 bisnes ni dia nak berhenti kerja? then datang lagi sorang laki bgtauk saya dia letak jawatan sebagai polis untuk join bisnes ni. dia cakap, kenapa saya harus bekerja sdgkan saya boleh dapat income yang lebih besar dari gaji yang saya dapat sebelum ni dia cakap. saya tambah bingung. kawan saya tu dia just senyummmmmmm saja. balik rumah saya terfikir, best juga oh kalau duduk2 lepak2 minum2 kopi dapat masuk duit d account saya cakap dalam hati laaa. then saya wasap kawan saya tu. saya cakap, ajar saya mcmna kmurang boleh dapat duit sdgkan cuma duduk lepak sahaja. kawan saya cakap, kau btl2 mau ka? saya jawab, ya! <--inilah pilihan yang paling bodoh saya pernah buat. then saya tanya lagi. ini perlu keluarkan modal ka? kawan saya tu cakap tak perlu. lepas tu esoknya tu saya jumpa kawan saya. dia bawa saya pegi office. dia explain pasal office. ini bilik KP bla bla bla. then tunjukkan product. tunjukkan lesen. last skali saya berjumpa dengan KP A. dia bentang APA ITU MC OCEAN AND SD GROUP. selepas habis bentang, saya didesak untuk bayar rm2400. saya cakap tiada duit. then KP A tu cakap ok bagi saja brapa yang kau ada dia cakap. then saya buat perkara paling bodoh lagi. saya bagi rm200. lepas tu esoknya kawan saya desak saya buat loan. so kami pegilah buat loan sebanyak 2k. semata2 untuk register! then dapatlah saya product and member card.

Tanpa Nama berkata...

SAMBUNG...........
lepas tu saya tanya kawan saya apa saya perlu buat ni.. bila kita nak pegi lepak supaya saya dapat income saya tanya kawan saya tu. then dia cakap, sabar.skg ni kau bagi saya name listing kawan saya tu cakap. saya hairan kenapa nak minta name listing family and kawan2. then saya keep on tanya kawan saya tu kenapa perlu name listing pula? then, dia bagitauk..inilah orang2 yang kita target. orang2 ni kau bawa pegi lepak minum kopi, pegi tgk wayang, pegi hiking.. nanti pandailah saya urus. kan saya dah cakap.. 30%usaha kau. 70%org lain yang buat kerja untuk kau. ok! di sini baru saya faham yang bisnes ni perlu ada upline downline juga. pukima lah cakap tak perlu cari orang. pukima lah cakap awal2 dgn saya tak perlu modal. kita bukan cari orang.kita cari bisnes partner. pukimalah. dalam erti kata lain, samalah bah tu kan perlu cari orang untuk dapat downline. kenapa tidak terus terang saja? cara diorang tarik orang memang hebat! punyalah ni monyet semua memperdayai jiwa fikiran dan hati mental saya. saya search internet and punya banyak negatif comment saya dapat. mmg silap saya tak google dahulu. so saya cakap dengan kawan saya tu, saya nak tarik diri dari bisnes ni. kawan saya tu cakap jangan.. dia bagi 88juta patah perkataan pujuk saya. tapi saya tetap nak out dari bisnes pukima ni. bagi saya, manipulated fikiran orang tu kerjanya tidak halal! berdosa. saya mulut jahat. tapi saya tidak seteruk memanipulasikan kawan sendiri. saya mintak refund balik duit saya. sebab saya ada terbaca kat internet kalau masi before 6 bulan, saya masi boleh mintak refund. then saya mintak refund dengan kawan saya tu. dia buat banyak sekali alasan. saya cakap dgn KP A. dia cakap tidak boleh refund. pukimanya. dalam hati saya, saya mesti cari jalan untuk dapat duit saya balik. so saya call HQ. HQ cakap, BOLEH REFUND KALAU BELUM SAMPAI 6BULAN. tapi saya kena mintak duit saya dgn kawan saya tu. sbb sy ambil product dari dia. skg tambah saya faham macam mana bisnes ni berjalan. saya tanya HQ kalau kawan saya tidak mengembalikan duit saya? HQ cakap itu sudah menjadi urusan dia dgn pihak company. kalau dia tidak bagi balik duit modal kamu, dia boleh kena terminated dari ahli mc ocean. means dia juga di'terminated sebagai SP. kawan saya ni, dia suda mengeluarkan modal sebanyak 35k! so, saya bagitauk dgn kawan saya ni kalau dia tidak mengembalikan duit saya, HQ boleh terminated dia bila2 masa. so takutlah dia. manalarr dia nak kena terminated kan sebab sudah mengeluarkan modal sebanyak 35k. dia janji nak jumpa next week. so next week, kalau dia tak bagi balik duit saya, i will do something. pedulilah saya tutup periuk nasi dia. saya tidak kisah. orang lain mungkin diam. tapi saya tidak. cakap biar straight to the point bah. jgn ckp lepak minum kopi boleh dapat duit. berdosa makan duit yang orang tak ikhlaskan. 1orang kau tipu, 10kali ganda kau tanggung ketulahan kau satu hari nanti.

THE END

dee berkata...

Takalful lagi penipu

Unknown berkata...

Orang tgh high bang.pung pang pung pang pusing2 ckp bnde same...soalan simple ko pon xjawab2 lg...

Ana Nana berkata...

Tujuannya nk elak salah fhm..cuba fikir bila owg tau nama syarikat,pegi Google & baca bnda2 mcm nie tanpa btol2 fhm atau tgok bukti..agak2 apa jd ek?

Ana Nana berkata...

Siapa kata blh kaya cepat nie?Awk fhm ke yg income dia dtg mcm mana?

Ana Nana berkata...

Alhamdulillah..sgt betul..& MC O mematuhi syarat MLM syariah ini..persoalannya individu lg..fhm ke xfhm,buat ke xbuat..

Unknown berkata...

Bang nk tnya..boleh berikan nama company mlm yg patuh syariah JAKIM?

Tanpa Nama berkata...

Parai Melayu

Unknown berkata...

Kp muru kp ananda semua kaki kencing sama juga kp jantai ...bila dah bagi modal 34 k lain pula sembangnya..kena pie born challenger nak pie naik pangkat pp pulak ....semua tu perbohongan semata2 nak ttp mata prospek baru dia suruh kita berhutang beli kereta mewah ...supaya org percaya buat biz dalam masa 10 bulan dah boleh pakai bmw 5 series hebat x ...sangat hebat ...mc ocean mmg hebat hebat putar alam aku buang masa bertahun2 nak jadi level kp ...semua tu pembohong ...

Anynomous berkata...

Assalamualaikum...

Mohon mencelah ya 'tuan tanah'.. Wlpn skrg dah 2017 saya suka nk komen di sini tanda setuju.. Terima kasih atas perkongsian bermanfaat, mudah2an semua org cakna dgn isu ni dan hati2 supaya xterpedaya lg dgn tipu muslihat org2 yg jadi hamba duit ni (mohon terasa)..

Bg yg nk/masih back up tu, sama2 kita doakan Allah beri hidayah kpd mereka utk bertaubat. Cuma nk highlight kt sni, yg HARAM tetap HARAM.. Jgn sbb taksub utk jd jutawan 'segera', AGAMA dan ANAK BANGSA tergadai! ISLAM is the way of life..NABI MUHAMMAD S.A.W adalah idola terbaik kita dlm semua aspek kehidupan dan Al-Qur'an & Hadith adalah panduan kita dunia akhirat.. Pokok pangkalnya, berbaliklah kepada Agama..berbaliklah kpd Allah dan Rasul, nescaya kita xkan sesat selamanya, inshaAllah..

Sekian, WASSALAM...MOGA ALLAH REDHA :)

Ana Nana berkata...

Dh ada panel syariah pn,encik..

Ana Nana berkata...

Islam menuntut kita belajar sampai liang lahad..sgt subjektif..proses pembelajaran berlaku setiap hari dr pelbagai cara,pelbagai ilmu..

Nur Fauzi berkata...

ada panel pun kalau langgar Jakim punya garis panduan mlm syariah tak bermakna juga.
Bukannya bermakud kalau dah ada panel syariah, boleh pulun head hunting, beli pangkat. Ada review plan dari penasihat syariah? Benda tu yang penting untuk ahli baca dan faham.

Unknown berkata...

Nak bagi tahu satu rahsia dlm mc ocean. Kau daftar GP dgn 2K . Nak naik Pangkat SP perlu keluar modal 34 K. Tp cara menipunya kau nk naik pangkat SP tanpa modal adalah kau pujuk downline kau buat loan SP 34 k dan kau pn automatik jd SP. sedangkan kau cuma keluar modal 2K shj. Sistem ni namanya Push Up yg xsemua org tahu. Cukup lah aku tertipu

Tanpa Nama berkata...

skrg dh masuk 2021, nk tahu jgk yg fight mc ocean kt komen post ni apa citer? dh jadi prince belom?? tny je

Fikri berkata...

Mcocean ada 3 pilihan
1.RM 38 yuran dapat 5% keuntungan, konsep ini sama mcm ambil barang & g ketuk pintu rumah orang..jual barang daoat 5% keuntingan

2.Bayar 2k sebagai dropship..konsep ino ada 15% keuntungan..cuma promote kat org..org minat kita dapat komisyen

3.35k sebagai stokis..keuntungan lagi tinggi

Tiada paksaan..cuma pilihan
Kalau nak still dengan no.1 piluhan dibtangan anda..anda kena bekerja keras

Kalau ada modal untuk jd stokis..itu terpulang pada anda..

Sama kes jual barang peruncit/dropship/stokis

Piluhan ditangan anda.

Tanpa Nama berkata...

fuh sekarang dah tahun 2021, mc ocean ni masih hidup juga. Ramai orang gomen yang join especially cikgu2. Punah ranah jadinya.

Tanpa Nama berkata...

Ak kena tipu dengan upline. kata takboleh money sharing, tapi paksa ak topup akaun downline. Lepas tu paksa buat personal loan beli akaun. TOTAL hutang 60k sampai sekarang duk bayar hutang. memang ak xhalal dunia akhirat. UPLine semua larikkk.. duit yg return produk pun tak nak bayar. sekarang senyap sunyi..sepi.upline INDIA.Fikir byk kali kalu nak join MLM terutama mcocean ni.

Tanpa Nama berkata...

So skrg apa cerita dh bnde ni?

«Lebih lama ‹Lebih lama   601 – 636 daripada 636   Terbaru› Baru»

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...