Ahad, 18 Mac 2012

Tukar cara berdakwah

Mari kita tonton dahulu video Ustaz Kazim




Intipati utama daripada video di atas adalah, kita perlu terbuka minda untuk menjalankan dakwah.

Seringkali golongan "bukan kopiah" seperti mat rock, kaki rock dipinggirkan dan tidak ada usaha untuk didekati.

Jadi masalah bila ramai golongan agama yang masih jumud cara dakwah melalui ceramah, atau di temapt tertentu sahaja.

Saya sendiri pernah mengalami dan berfikiran terkebalakang seperti itu. Namun berjaya disedarkan oleh rakan-rakan yang agak "gonjol" pemikirannya, tapi baik hati. Alhamdulillah.

Namun bila kita berusaha ke arah itu, memang ada cakap-cakap belakang yang kita boleh dengar.

" ai tengok ustaz tu hilang dah kopiah dia..."

" hang jangan kawan dengan depa tu ustat. solat pun tebuk-tebuk. tak solat pun ade "

itu antara realiti yang saya hadapi sendiri.

Jadi mari kita mulakan dakwah dengan memperbaiki dan tunjukkan akhlakyang baik.




2 ulasan:

APAN berkata...

oh...1st time rasanya tengok video ustaz ni...boleh tahan gak :)

nurfauzi berkata...

ustaz kazim, ustaz azhar, pakai bahasa orang mudah faham.
jadi pada orang awam, mudah lah nak terima. tak guna kita jelaskan selok belok fiqh terperinci, panjang lebar, tapi orang tak faham.
Jadi mereka mudahkan dengan bahasa orang awam.

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...