Isnin, 12 Mac 2012

Pameran Proton - kereta murah, kuat minyak?

Pameran proton akan berlangsung dari 14 mac hingga 18 mac. Klik untuk maklumat.

Kebanyakan pengguna di Malaysia mungkin terhimpit dengan masalah penggunaan bahan api kenderaan (fuel efficiency)

Kebiasaannya bagi mendapatkan kereta yang selesa, berkuasa dan tapi menjimatkan minyak, harganya lebih RM 70k. Kebiasaannya kereta jenis ini jenama luar negara seperti Honda, Toyota, Renault dll...

Bagi kereta buatan tempatan, harga murah tapi dari segi penjimatan minyak? Ade orang kata macam gajah sedut air. Selalu model proton akan jadi bualan.

Kalau anda, yang mana satu anda pilih?
Kereta mahal, jimat minyak.
atau
Kereta murah, minyak tak jimat?

Kalau yang berpendapatan tinggi, pastinya tiada masalah nak pilih model yang mahal dan menjimatkan.

Bagi yang berpendapatan macam saya ni, mungkin terpaksa beli model tempatan yang murah, tapi tak jimat.

Atau beli kancil / kelisa / viva / kenari yang CC enjin lebih kecil. (tapi masalah pula nak mengangkut anak 3 orang dengan beg-beg lain.

p/s: kancil tu lain cerita lah ye, jenis kereta kompak, cc kecil.

6 ulasan:

APAN berkata...

mmg untung la kalau ada kereta murah pastu jimat minyak...x pndai nak komen bab kete lagi sebab aku xde kete.kalau ada pun, mungkin mamapu balik kete tempatan je...sebab yg tu paling mampu milik :)

nurfauzi berkata...

eden dah ado keta.
tapi saga tahun 1990 cc 1.5
minyak memang lahap looo
nak beli kerata baru takde bajet lagi.

Sharinginfoz berkata...

sepatutnya harga kete murah2 baru ok

nurfauzi berkata...

harapnya ade la nanti keta yang murah. kalau proton dapat bagi kualiti sehebat toyota/honda, dengan harga sekarang ni, mesti bertambah jualan. ramai orang beli

roha berkata...

pd pndpt sya, klau duit lbih, go for VW,mmg pueh hti hehe. tp kreta proton pun ok je. sblm ni sya prnh pki kte jpun 2nd hand, ek3 1.5. kete mmg sdap tp mklmla kte lma byk la ragam. so sya bli kete proton bru yg monthly instalment sma mcm kte 2nd hand jepun tu. xde mslh lngsung stakt ni dan xperlu nk risau klau ada kerosakn.n minyak pun lbih jimat. ni pndangan peribadi saya je.

nurfauzi berkata...

roha:
eden kalau ade duit lebih, nak sambar keta jepun (toyota / honda / mitsubishi / nissan).
minat keta jepun haha.

tapi setakat ni, yang mampu pakai adalah saga 1.5 tahun 1990. maklumlah guru pelatih lagi....

kalau nak beli kereta yang baru ni, mungkin lagi 4@5 tahun lagi. masa terdekat ni nak cari yang 2nd hand dulu

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...