Selasa, 2 Jun 2009

Album nasyid

Saya menjadi peminat nasyid sejak tahun 1997. Masih ingat lagi zaman itu zaman kegemilangan kumpulan Raihan yang berjaya mencatat jualan album paling tinggi di MALAYSIA iaitu sebanyak 600 000 unit dalam masa kurang setahun....Mungkin jualan keseluruhan album Puji-pujian mencecah lebih sejuta unit. Satu pencapaian yang membanggakan bagi sebuah kumpulan nasyid.

Sebelum nasyid bertapak di hati, saya senang mendengar lagu berentak rock ballad dan balada. Kalau penyanyi Inggeris, memang minat dengan suara Richard Marx (hingga sekarang) dan Michael Learns To Rock...

Alhamdulillah pelaburan ayah saya membeli kaset Raihan bertajuk Puji-pujian membuahkan hasil apabila seorang daripada lima orang anaknya (saya) meminati dan terus meminati nasyid hingga sekarang ini. Terima kasih ayah....

Ada banyak album nasyid yang saya beli. Ada yang bagus, dan ada juga yang kurang saya minati. Namun album nasyid yang paling berbaloi dan terbaik bagi saya adalah album Syukur oleh kumpulan Raihan.

Album nasyid terbaik bagi saya

Di kala album ini dikeluarkan, saya masih di tingkatan dua (1997). Duit dalam tangan pun bukan banyak sangat. Harga kaset RM 15 ketika itu saya rasakan amat-amat mahal. Namun sanggup berjimat menyimpan duit sedikit demi sedikit semata-mata untuk membeli album ini. Ketika itu saya masih tidak tahu apa itu suara bass, second harmoni atau third voice. Sebelum membeli album ini, saya cuma mendengar lagu syukur di televisyen (TV3 kalau tak silap). Rasa sangat-sangat tenang ketika mendengar lagu dari album Syukur. Saya menyukai semua lagu dalam album ini.

Raihan ketika itu dianggotai oleh lima orang ahli. Masing-masing mempunyai peranan vokal berbeza. Paduan suara suara yang harmoni ditambah dengan keunikan vokal Nazrey Johani cukup membuatkan saya tertarik mendengar. Senikata dalam album ini juga tidak terlalu berbunga-bunga dan sangat mudah untuk difahami. Mesej lagunya mudah sampai kepada pendengar.

Sehingga hari ini saya masih lagi mendengar lagu-lagu daripada album Syukur. Bagi saya paduan vokal kumpulan Raihan sukar untuk ditandingi oleh kumpulan nasyid yang lain.

Siapa yang bertanya kepada saya album nasyid apa yang patut dibeli, saya sangat-sangat mengesyorkan album SYUKUR nyanyian kumpulan Raihan.

1 ulasan:

alifmimyanun berkata...

album Raihan terbaik bagi saye adelah Senyum, rasenye, album Syukur dibuat secare tergese2, lagu Syukur pun tidak begitu menangkap (catchy) seperti puji2an.
namun lagu2 yang lain masih bagus.

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...