Ahad, 24 Mei 2009

Gunakan bakat ke jalan yang betul....?

Setiap manusia dijadikan oleh Allah dengan keistimewaannya yang tersendiri. Manusia itu unik. Jika semua manusia mempunyai kebolehan dan kepandaian yang sama, memang bosan dan tidak berseri-seri hidup ini. Allah jadikan kita berbeza bangsa, warna kulit, berbeza bahasa supaya kita berkenal-kenalan antara satu sama lain. Bukan rupa paras yang menjadi ukuran. Tetapi keimanan dan ketaqwaan kepada Allah..

Bakat dan kelebihan dan anugerah yang dikurniakan kepada kita itu adalah salah satu nikmat daripada Allah. Oleh itu perlu digunakan sebaiknya. Paling penting, gunakan kelebihan itu untuk mencari keredhaanNya, bukan mengundang kemurkaanNya. Wajarkah nikmat yang diberikan kepada kita digunakan untuk memungkiriNya?

Apa bakat diri anda?

Ada yang berbakat berceramah. Tutur katanya indah, mampu menarik perhatian mereka yang mendengarnya. Gunakan kelebihan itu untuk menarik pendengar kepada kebenaran. Gunakan untuk menjelaskan kekeliruan dan kecelaruan yang bermain di fikiran.

Ada yang memang mahir mengajar dan mendidik. Gunakan bakat dan anugerah tersebut untuk menyampaikan ilmu yang bermanfaat dan berguna kepada anak didik. Sebagai guru contohnya. Gunakan kemahiran mengajar anda untuk mengajar anak didik ilmu yang bermanfaat.

Ada yang mahir mengarang dan menulis. Gunakan tulisan anda untuk menyebarkan kebaikan dan kebenaran, menarik pembaca supaya lebih mendekati Allah yang esa. Tulislah sesuatu yang memberikan manfaat. Moga ia menjadi peringatan dan ilmu buat semua.

Mereka yang diberikan kelebihan suara yang lunak dan merdu, gunakannya untuk mengagungkan kalimah-kalimah Allah. Gunakan dengan mengalunkan taranum ayat Quran dengan baik, supaya tertarik hati-hati mereka yang mendengar kepada ayat Allah. Gunakan suara anda untuk mengajak kepada kebaikan, bukannya kemungkaran. Alunkan suara anda menyebut, mendendangkan lagu-lagu yang baik....

Tempat mempamerkan bakat mencari keredhaan?

Jangan kita salah menggunakan bakat. Apalah guna suara yang lemak merdu itu, jika digunakan pada tempat yang sepatutnya. Diguna untuk bermegah-megah diri. Lagak menyatakan "aku yang paling hebat!" Maka bertepuk sorak peminat melihat pujaannya yang lupa diri.....

Kamu menggunakan bakat kamu ke jalan yang salah....Mengheret sekali ramai di kalangan manusia supaya membuat dosa dan maksiat bersama-sama kamu....

Kamu pandai menulis dan berbicara yang manis-manis...Namun Tulisan dan bicara kamu digunakan untuk meraih kemewahan dunia dengan kalam yang menyimpang dari kebenaran dan cerita-cerita yang sangat melalaikan. Kamu menulis sesuatu yang sia-sia dan kamu berseronok melakukannya....

Apakah ada nilai jika bakat yang ada digunakan sedemikian rupa? Apakah ada nilai di sisi Allah jika ke arah itu kita gunakan kelebihan yang dianugerahkan Allah kepada kita?


4 ulasan:

Fikri: Kacaknya! berkata...

Cuba teka, apa bakat Is Kabat Sebar?

fauzi berkata...

wiwin : yang itu hanya kamu, amen dan adib kamardin yang tahu hahaha

Fikri: Kacaknya! berkata...

Eleh, Ape cerita tak nak ngaku? Kamu pun ada sekali masa kutuk...eerrr.... "bercerita" tentang Is Kabat.

fauzi berkata...

saye tumpang gelak...kepalenye adib dan amen la....kamu pun tak ketinggalan juga kan..

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...