Ahad, 24 Mei 2009

Saya seorang ustaz?

Kadang-kadang rasa takut dengan gelaran atau panggilan orang terhadap saya. Kalau setakat di sekolah, saya boleh menerima jika dipanggil "ustaz" oleh anak-anak murid. Tetapi jika kawan-kawan, atau orang-orang lain yang memanggil begitu, terasa berat juga hati ini.

Saya tidak merasakan bahawa dengan mempunyai Ijazah Sarjana Muda Syariah (Ekonomi) dari Universiti Malaya, melayakkan diri saya dipanggil sebagai ustaz. Bagi saya panggilan atau gelaran itu cukup-cukup berat. Tambahan lagi bila sedar diri ini memang serba serbi kekurangan berbanding rakan-rakan sepengajian di kampus dahulu. Kemahiran berbahasa Arab saya tidak begitu baik. Apatah lagi tahap pengetahuan saya terhadap ilmu yang kompleks seperti Usul Fiqh.

Memang serba kekurangan jika dibandingkan dengan ustaz-ustaz yang lain. Malah bekerja di IISKD membuatkan diri ini berasa amat kecil berbanding dengan ustaz-ustaz lain yang bertugas di situ..

Namun saya tidak bole menyalahkan orang lain untuk memanggil saya ustaz kerana memang saya belajar di dalam bidang itu. Cuma saya tidak mahir seperti ustaz-ustaz yang lain. Saya cuma rasakan diri ini sangat tidak layak untuk digelar dan dipanggil sebagai ustaz.

Bacaan saya terhadap tulisan blog Pahrol Md Juoi lebih membuatkan saya terfikir. Bagi saya dia lebih alim dan fakih daripada saya walaupun tidak mempunyai latarbelakang pendidikan Islam (Syariah, Usuluddin dll....).


Namun setiap umat Islam itu tergalas dibahunya beban dakwah...Allah tidak sebut bahawa ustaz atau ulama sahaja yang perlu menjalankan kerja-kerja dakwah. Tetapi disebut setiap orang yang beriman wajib menjalankannya....Walaupun dia bukan seorang ustaz....

Salah tanggap ini sering terjadi. Hal berkaitan dengan dakwah dan menyeru kebaikan ini seringkali dibebankan di bahu para ustaz atau mereka yang kita panggil golongan agama. Walhal perkara ini memerlukan kerjasama semua pihak.

Mungkin apabila disebut berdakwah, terasa berat hendak menyeru orang kepada kebaikan. Bila disebut dakwah, perlu berceramah dihadapan orang. Walhal dakwah yang mudah boleh kita mulakan dengan menunjukkan akhlak yang baik. Mudah bukan?

Kita boleh mulakan dengan menunjukkan akhlak yang baik. Berpakaian kemas menutup aurat. Bercakap dengan percakapan yang baik, tidak mencarut-carut. Tidak banyak melalut atau bercakap perkara yang sia-sia. Bukankah itu mudah untuk kita lakukan. Mulakan sedikit tetapi berterusan. Sekadar mengajak sahabat pergi bersolat juga adalah satu permulaan yang baik. Untuk berdakwah, kita perlu membiasakan diri dengan melakukan kebaikan terlebih dahulu. Dalam masa yang sama ia juga memberikan contoh kelakuan yang baik kepada orang lain.

Setakat ini, perkara itu yang saya tekankan terlebih dahulu. Saya tidak mampu berceramah hebat seperti ustaz-ustaz lain. Mengeluarkan dalil bagis etiap hujjah. Percakapan saya jika memberi ceramah juga saya kira tidak menarik dan membosankan. Jadi apa yang mampu saya cuba berdakwak "kecil-kecilan" seperti ini....

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...