Selasa, 28 April 2009

Novel Sejarah Islam....

Akhir-Akhir ini saya tertarik untuk membaca novel sejarah Islam yang ditulis oleh Pak Latip atau Abdul Latip Talib. Sejak membaca buku Salahudin Ayubi yang dikarangnya, rasa terdorong untuk membaca karya sejarahnya yang lain. Novel beliau kebanyakannya berdasarkan kepada tokoh Islam yang terbilang dan juga sahabat Rasulullah s.a.w.

Pesta buku yang diadakan minggu lalu tidak saya sia-siakan. Walaupun tidak pergi, namun sempat juga mengirim pesanan kepada sahabat serumah yang pergi menjengah ke PWTC. Ada sahabat yang kata saya telah "dibius" oleh Pak Latip. Tak mengapa. Itu lebih elok daripada dibius novel-novel jiwang karat stereotaip yang melambak di pasaran sekarang. 5 buah buku Pak Latif berjaya saya dapatkan semasa berlangsungnya pesta buku itu dengan perbelanjaan sebanyak RM 102 (selepas mendapat diskaun). Jumlah yang sangat kecil berbanding pengunjung lain yang menghabiskan ratusan malah ribuan ringgit (RM) untuk membeli bahan bacaan.

Di bawah ini antara tulisan Pak Latip yang telah dimiliki.

(Dibeli semasa bosan duduk menunggu bas di Puduraya)



(Juga dibeli di Puduraya....Lama menunggu bas)

Buku yang belum habis dibaca......


Alhamdulillah, daripada 4 novel yang habis dibaca, banyak sekali pengajaran yang dapat dikutip. Antara sebab nama-nama tersebut dikenang dan disanjung kerana sifat kepimpinan yang berjaya ditunjukkan. Kempimpinan mereka itu tunjang utamanya ialah keimanan dan ketaqwaan yang tidak berbelah bagi kepada Allah.....Benarlah apa yang telah dikatakan, Allah menilai seseorang manusia itu dari sudut iman dan taqwa manusia tersebut kepadanya.

Terfikir juga kepimpinan yang ditunjukkan oleh kebanyakan pemimpin hari ini , terutamanya di Malaysia. Jauh panggang dari api!

Hidup Rasulullah dan para sahabatnya menempuh onak yang penuh liku untuk menegakkan Islam. Tanpa pengorbanan mereka terdahulu, mungkin sahaja kita kini tidak tergolong dalam golongan Muslim....Namun terasa hina bila memikirkan kita hidup bersenang lenang pada hari ini dalam masa yang sama nilai hidup sebagai Muslim semakin kita belakangkan....

3 ulasan:

zamry berkata...

hah,aku baru komen pasal buku-buku ni, tak sangka hang tulis pasal buku ni juga.
Kalau tak suka komen aku, i'm sorry!

fauzi berkata...

zamry:
aku teringat nak beli pun sbb perasan hang bace buku ni dulu..tenkiu aaa ustat

tapi mmg ada pun yang agak meragukan mcm dialog nabi dengan sahabat tu.

kena hati-hati jugak ye

sumie berkata...

fauzi:
tenqiu coz view my blog.. sy bkn laa sorg pembaca novel sejati mcm org lain.. sy cpt bosan... tp, bkn bermakna sy tk minat lgsg.. ade laa jgk 1 2 novel pasal sejarah yg sy baca..itu pn my adik yg punya.. dia mmg suke bc buku2 cmtu..so pinjam je laaa...

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...