Isnin, 9 Mac 2009

Hati damai, pulang ke kampung halaman..

Biasanya bila pulang sebentar ke kampung halaman, idea untuk menulis di blog sentiasa ada. Pulang ke kampung juga dapat meredakan tekanan dan juga merehatkan sebentar otak ini daripada memikirkan hal kerja dan belajar yang menanti di KL. Bagi saya, hati ini paling gembira bila melihat ibu sedia menanti kepulangan diri ini di depan pintu rumah sambil tersenyum....Saya memang sayang ibu saya.

Bila ibu ada teman di rumah, macam-macam verita yang ada. Yang terbaru, ibu kata kami adik beradik dapat anak sedara "4 ekor"......

Kucing di rumah....

Rumah saya memang menjadi tempat tumpuan kucing sejak dahulu lagi. Tambahan pula arwah ayah saya memang suka kucing. Jadi semasa zaman kanak-kanak saya adik beradik, sentiasa ada kucing yang menemani. Saya pun tidak ingat berapa puluh ekor yang sudah mati di rumah saya. Tapi yang pasti, memang banyak. Banyak juga kucing yang datang singgah dan makan. Bilangan kucing semakin bertambah apabila ayah saya bersara. Banyak masa yang diluangkan untuk kucing-kucing kesayangannya.

Ibu saya tidak suka pada kucing. Walaubagaimanapun, ibu saya akur dengan kehendak ayah...

Ayah memang rajin membela kucing...Hinggakan kalau ada anak kucing yang masih kecil kematian ibu pun akan dibela dan diberi susu menggunakan botol kecil..Makanan untuk kucing pula usah cerita. Saya tak tahu berapa wang yang dihabiskan. Rasanya banyak juga kerana ayah saya selalu membeli ikan di pasar untuk diberi kepada kucing-kucing peliharaannya. Malah kalau ada kucing yang sakit teruk seperti luka yang besar, akan dibawa ke klinik haiwan yang berhampiran..

Adik bongsu saya menyusukan anak kucing....Kucing ini kematian ibunya...Kesannya, kucing ini memang manja dengan kami sekeluarga.


Antara kucing yang ada dahulu..Ada orang kata bila kucing hitam melintas, ada sesuatu yang tak elok berlaku...Kami berjaya membuktikan perkara itu tidak betul, kerana tiap-tiap hari dahulu kucing itu berjalan melintas depan saya hahaha...


Kontot namanya...Kucing paling lama...

Kontot ini merupakan kucing yang paling lama hidup dan tinggal di rumah saya...Seingat saya lebih dari 10 tahun. Dari kucing itu kecil hinggalah dia tua. Kucing ini memang datang apabila dipanggil, terutamanya ayah saya. Namun dia tidak mati di rumah saya. Satu hari Kontot menghilangkan diri begitu sahaja. Mungkin dia tidak mahu kami sedih melihat kematiannya..Kalau dia masih hidup hari ini, umurnya lebih tua daripada adik bongsu saya yang berumur 20 tahun.

Hari ini, adik bongsu saya dilihat mewarisi sikap ayah saya yang sukakan kucing.

Anak-anak hari ini

Saya pulang ke KL agak awal. Seperti biasa, saya menaiki bas SATRIA dari Kluang ke KL. Dalam perjalanan pulang (sebelum mata terlelap) say sempat mendengar butiran perbualan antara seorang Pak Aji dengan pemandu bas. Pemandu bas tersebut sudah lebih 15 tahun bekerja sebagai pemandu bas ekspress.

Pemandu : Anak-anak sekarang ni Pak Aji, ramai yang dah tak hormat orang tua. Tak hargai pun mak ayah die orang.

Pak Aji: Kenape cakap macam tu pulak.

Pemandu : Ye la pakcik, tengok la perangai budak remaja hari ni pun.....Hari tu saya bawak bas malam dar Kluang ni. Ade la sorang pakcik tu nak pegi jenguk anak dia kat KL. Anak dia sibuk, tak dapat balik. Jadi Pakcik tu pun beralah la pergi KL, nak lawat cucu sekali.

Pak Aji: Habis tu ape jadi?

Pemandu : Pakcik ni bawak banyak barang, buah durian sekali untuk anak dengan cucu dia. Berat jugak la angkat tu. Kalau sorang letih angkat. Tapi untuk anak-anak, sanggup dia bawak.

Pak Aji : Anak dia macam mana?

Pemandu : Sampai kat pudu memang dah pukul 2 pagi. Anak dia datang. Tapi anak dia tu merungut-rungut marah angkat barang Pakcik tu...Beratlah, banyaklah katenye...Mulut dia bising kate "buat ape susahkan diri bawak dari kampung, kat sini melambak boleh beli". Membebel sepanjang angkut barang tu. Saya nampak dah muka Pakcik tu berubah dah...Tunduk diam je..

Pak Aji : Apehal pulak lah anak die tu ye...

Pemandu : Esoknya saya nak bawak bas balik Kluang, Pakcik tu ade dalam bas..Malam tadi sampai, hari ni terus nak balik....Pakcik tu diam, termenung je nampak..Memang sedih muka dia. Nampak sangat kecik hati.....

Pak Aji : tak patut la anak dia tu..

Pemandu : Ye la kan..Kalau saya pun kecik hati...Anak tu sibuk sangat tak dapat balik, jadi Pakcik tu dah beralah dah...Pegi lawat anak dengan cucu kat KL tu. Ingat kat anak ni, sampai bawak buah tangan nak bagi anak rasa. Tapi bila sampai, anak sendiri merungut, tak hargai langsung...

Saya rasa kalau pakcik tu sampai KL tengah hari, petang tu jugak dia balik Kluang semula. Mujur hari tu sampai dah pagi-pagi buta.

Saya yang mendengar perbualan itu jadi terkesan juga. Moga-moga kita tidak menjadi anak yang derhaka pada ibu bapa.........

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...