Selasa, 9 September 2008

Ramadhan : Peluang yang selalu kita sia-siakan!

Sedar tak sedar, kita sudah melalui lebih separuh daripada bulan Ramadhan yang mulia ini. Kelebihan bulan Ramadhan tak boleh disangkal lagi dan ramai antara kita tahu apa kelebihan bulan Ramadhan yang dikurniakan oleh Allah kepada kita. Dan tak lama lagi akan berakhir

Tapi sayangnya......

Boleh dikatakan majoriti muslim hanya menyatakan "ramadhan itu bulan berkat, bulan pengampunan" tapi perilakunya tidak seperti itu.

Langsung tak menghayati.
Tiada uasaha melakukan perubahan.
Tiada beza bulan ramadhan dan bulan-bulan lain.
Malah ada yang lebih teruk juga.

Akhir-akhir ini agak kecewa dengan sikap beberapa orang rakan yang mulutnya LEPAS cakap....Seolah-olah ini bukan bulan ramadhan..


Ucapan BABI, SIAL, CIBAI, F**k, SH**T dan pekataan carutan seumpanya menjadi mainan mulut yang biasa. Kutukan menjadi mainan, gurauan kasar beserta carutan terus berlarutan. Tak kurang juga yang berbaur lucah. (terutama bagi yang lelaki)

Walhal mulut yang cabul itu pernah mengungkapkan Ramadhan itu memberi peluang kepada kita untuk membuat amal ibadat...yaaaa...Mungkin cacian seperti itu dianggap ibadah untuk dirinya.


Slogan Ramadhan Karim hanya retorik...Malah ramai yang membenci ramadhan dalam diam! Menyusahkan sahaja bagi mereka. Hari Raya itu jua yang ditunggu....Kerana bagi mereka, telah terurai ikatan yang begitu membebankan semasa bulan Ramadhan..Hari Raya aalah hari merdeka, BEBAS! Buat apa sahaja yang disukai.

antara dialog yang memualkan yang terdengar di telinga..

"Eh bulan puasa ni..Mana boleh salam lelaki perempuan!" (lepas raya kira boleh ke?)

"Ini Ramadhan ya syeikh..Ramadhan lah....." (dalam pelat arab yang mengada, sambil tergedik-gedik lelaki dan perempuan mengacarakan program TV)!!



contoh yang teruk...

Tiada segan silu menayangkan aurat...Tergedik-gedik bagi wanita..Dan tidak segan pula menayangkan gambar peribadi di blog. Sedih melihat perilaku kawan-kawan menjadi sebegitu rupa. Krisis moral semakin meruncing walaupun di bulan Ramadhan.


memang betul mafhum dari sebuah hadith nabi...ramai di kalangan kita yang berpuasa, tapi tak memperolehi apa-apa melainkan lapar dan dahaga sahaja...dalam ertikata lain puasanya TAK BERNILAI,, KOSONG!

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...