Ahad, 7 September 2008

Anda mahu jadi cacat?

Rasanya rata-rata kita mempunyai tubuh badan yang sempurna..Lengkap semua anggota badan..Sepasang tangan, sepasang kaki...Cukup cantik dengan jari-jarinya..Memudahkan urusan seharian kita. Boleh bekerja dengan baik, bermain dengan gembira, berjalan ke sana-sini...Macam-macam boleh kita buat dengan keadaan yang fizikal sempurna yang dikurniakan tuhan.

Bagaimana rasanya...Jika kita ditakdirkan cacat? Tangan tak sempurna..Kudung sebelah misalnya...Kaki tiada..Dari peha ke bawah...Ataupun buta mata, pekak telinga atau lain-lain kecacatan..Pasti sukar hidup kita...Tak terbayang bagaimana..Tapi bersyukurkah kita atas nikmat sempurna fizikal yang tuhan kurniakan ini?

Satu hari ditakdirkan saya ke masjid al-Ghufran Taman Tun Dr Ismail di KL. Pada awalnya rasa tak mahu pergi kerana kepala rasa pening, berpinar-pinar sebelum dan selepas berbuka puasa. Tapi bila fikir-fikir, sayang pula nak tinggalkan terawikh yang hanya datang dalam bulan Ramadhan ini. Digagahkan juga pergi.....

Rasanya malam itu mungkin Allah nak tunjukkan kepada saya, dan engajar saya supaya lebih bersyukur, dan jangan banyak mencari alasan. Di masjid tersebut saya berjumpa seorang pemuda cacat. Keadaan cacat yang jarang dijumpai..

Dia tidak mempunyai kaki...
Dari peha dan kebawah tidak ada...Hanya separuh badan
Tangan pula kudung sebelah..
Hanya sebelah tanan yang sempurna..
Dengan sebelah tangan itulah yang membantunya bergerak ke sana ke mari....
Dan rasanya, bukan dia yang meminta dilahirkan dalam kondisi sebegitu rupa..Itu pemberian dari Allah kepada dirinya

Maaf..Tak sempat bertanya siapa namanya, dan dari mana asalnya....

keadaannya seperti dalam gambar ini..Tetapi sebelah tangannya kudung

Tersentuh rasa hati ini, bila melihat insan yang cacat sebegiu rupa pun turut berbaris dalam saf menunaikan solat bersama jemaah lain. Rasa hina diri ini, bila mengenang yang selama ini bebagai-bagai alasan dibuat untuk lewat solat.....Peninglah...Sakitlah...Malaslah...Mengantuklah...Letihlah....Atau malas membuat tugasan kerja yang lain dengan alasan penat, mengantuk dan lain-lain...

Masa itu terasa sangat-sangat bersyukur dan beruntung..Boleh berjalan dengan dua kaki yang masih kuat dan elok. Membuat kerja dengan dua tangan yang sempurna. Boleh duduk dan berdiri.

Sedangkan saudara yang cacat itu hanya menggunakan sebelah tangan untuk menggerakkan badannya...baginya itulah tangan, itulah kakinya.....Berdiri dan duduk baginya adalah sama.Kerana dia tidak punya kaki, tak punya peha untuk rasa duduk seperti orang lain, untuk berdiri seperti orang lain...Namun dia masih besyukur dan meneruskan hidup, menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim...Cacat bukan alasan baginya..

Kita bagaimana?????

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...