Selasa, 7 Oktober 2008

kita lanjutkan lagi..mari berpuasa enam



Ramadhan sudah pun berlalu...kini sudah berada di bulan Syawal..sedar tak sedar sudah seminggu kita di bulan Syawal.

Sekiranya puasa yang lalu dapat kita harungi dengan jayanya, dijaga semua perilaku, apalah sangat dengan lanjutkan sedikit dengan puasa enam di bulan Syawal ini...Ini juga peluang yang datangnya hanya setahun sekali. Rugi kalau tak buat...Puasa enam Syawal tak wujud di bulan-bulan lain (dah namanya puasa 6 dalam bulan SYAWAL kan....!)

Jadi apalah kiranya kita rebut peluang ini...Bagi yang ada puasa yang perlu ganti, elok didahulukan puasa ganti tersebut...Tapi jika risau dengan puasa ganti itu, kita terlepas puasa 6, jangan risau...Ada pendapat ulama yang mengharuskan kita berpuasa 6 dahulu kerana tempoh syawal itu amat singkat (sebulan sahaja)...



"itu kan sunat je...tak buat pun takpeee....."
"tak larat la aku...dah letih aku puasa sebulan"
"itu sunat je..tak dosa pun tingal"

antara dialog yang memperkecilkan....

Tapi sedar tak sedar, amalan sunat ini sebenarnya yang menampung lubang-lubang atau cacat cela amalan wajib kita. Saya tertarik dengan cerita artikel ini "petanda sayang di bulan Syawal"

Andaikan kita seorang bapa atau ibu...Kita pesan pada anak kita "nanti baju kat luar tu angkat ye..hari nak hujan ni. Ayah nak pegi masjid kejap"

Tapi bila balik, hati bila baju diampai dah diangkat. Masuk ke dalam, lagi lega sebab baju yang dijemur tadi siap dilipat, digosok, disusun kemas dalam almari.....Pasti kita terharu dan sayang dengan anak yang baik dan menurut kata sperti ini. Kita pesan supaya angkat sahaja supaya tak basah dek hujan, tapi bukan itu sahaja, dikemaskannya lagi...

Boleh kita andaikan perintah kita angkat baju itu sebagai WAJIB yang perlu dilaksanakan......Lipat baju, gosok dan kemas, yang tidak disuruh itu adalah amalan SUNAT....Dan amalan sunat ini insyaAllah menambahkan lagi kasih sayang dan keredhaan Allah kepada kita.

Jadi marilah sama-sama berusaha lengkapkan puasa enam di bulan Syawal...Bukankah berpuasa itu tujuannya menjadikan kita lebih bertaqwa...Jadi apa ruginya kita berpuasa sunat kan?


Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...