Ahad, 18 Mei 2008

Peribahasa – Subjek Bahasa Melayu UPSR

Selain bertugas sebagai staf admin, saya juga mengajar subjek Pemahaman tahun 5 di PBAM. Ini adalah kali pertama saya mengajar tuisyen. Sebelum ini langsung tidak pernah mengajar.


Memang menarik mengajar Bahasa Melayu kali ini. Berbagai bagai jawapan yang saya jumpa. Pening kepala memikirkannya. Pecah perut ketawa…..sebab macam macam jawapan yang diterima.


Saya : cuba sambung pantun saya……Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian.

Pelajar : Saya cikguuuuu!!!!!!! Jawapannya KE PANTAI!!!!!!!!!!!


Jawapan itu diikuti dengan ketawa yang berdekah-dekah oleh murid-murid lain dan juga saya sendiri yang mengajar……………


Antara jawapan pelajar yang menggelikan hati

( ini adalah kisah benar…..nama sebenar pelajar dirahsiakan)


Hangat-hangat tahi ayam – orang yang suka membela ayam


Seperti anjing dengan kucing – orang yang suka bergaduh ANTARA ANJING DENGAN KUCING


Mata keranjang – orang yang suka melihat kemaluan orang lain


Seperti pinang dibelah dua – orang yang suka main kawin-kawin


Telinga kuali – orang yang pandai memasak


Itu antara jawapan yang diberikan. Banyak lagi aksi-aksi spontan yang membuat saya sakit perut tahan ketawa…..

(jika ada kesempatan, saya akan upload kertas jawapan)


Namun daripada apa yang berlaku…saya sedar tentang satu perkara….

Generasi Melayu hari ini semakin kehilangan jati diri sebagai orang MELAYU ISLAM.

Mungkin sebab terlalu asyik dan fokus kepada penguasaan Bahasa Inggeris, sehingga rata-rata murid mengambil mudah subjek Bahasa Melayu. Saya bukan pakar Bahasa Melayu. Tapi rasa-rasanya Bahasa Melayu generasi saya dahulu tidaklah seteruk pelajar sekarang.


Rata-rata peribahasa yang mudah seperti yang ditulis di atas kami sudah tahu maksudnya semasa sekolah rendah. Begitu juga dengan pembinaan ayat yang lengkap. Rata-rata pelajar di PBAM ini ketandusan ilmu berkenaan pengetahuan am yang sangat “BASIC”.


Sudahlah AGAMA makin tolak tepi, Bahasa Melayu pun makin teruk.


APA NAK JADI GENERASI SEKARANG...........

2 ulasan:

pRincEsS uJie berkata...

kehkeh lawakla aku bace post ko ni..akak aku ngajar kt skolah swasta aku pn suka bace essay dorg..memang giler lawak..sian dorg ek..english terror tp bm lemah huhu selamatkanlah bangsa kite...

poji berkata...

ni baru sikit...

tak masuk aksi spontan tah ape2 dalam kelas

tiap2 minggu ade je benda baru

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...