Sabtu, 5 Januari 2008

Review buku- Wang, Anda dan Islam


Selalunya bila sebut halal dan haram, kita lebih tertumpu kepada hal-hal yang berkaitan dengan makanan. Tetapi ramai di kalangan umat Islam hari ini kurang peka hal Halal dan Haram dalam urusan Muamalat pada hari ini.



Oleh itu buku ini bagi saya amat bagus dan perlu dimiliki oleh individu yang ingin membebaskan diri daripada perkara haram dalam urusan perbankan dan kewangan. Selama ini kita ambil ringan dan ambil mudah dalam perkara ini tanpa kita sedari, kita selama ini turut membantu menjayakan institusi Riba' yang jelas nyata diharamkan oleh Islam.

Buku ini ditulis oleh Ustaz Zaharuddin yang sekarang bertugas sebagai pensyarah di UIAM Gombak. Beliau mempunyai pengalaman yang luas dalam institusi kewangan Islam dan pernah bertugas sebagai penasihat Syariah seperti di RHB Islamic Bank.

Kebanyakan tajuk yang disentuh dalam buku ini melibatkan urusan kewangan semasa yang sememangnya kita jumpa saban hari. Dalam buku ini juga dijelaskan berkenaan halal dan haram dalam perbankan konvensional serta alternatif yang ditawarkan oleh perbankan Islam. Hal berkaitan Insurans konvensional turut dijelaskan kebatilannya dengan mencadangkan takaful sebagai alternatif.

Sesiapa yang berminat untuk memiliki buku ini boleh melayari web zaharuddin.net

Bagi saya, buku ini wajib dimiliki oleh mereka yang benar-benar inginkan perubahan dan keberkatan dalam urusan muamalat mereka.


Mencari yang halal itu fardhu...!

Pilihan di tangan kita.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...