Ahad, 9 Oktober 2016

"Kenapa sibuk hal arbanetwork?"

#arbanetwork #cwc #cwig

"Kenapa sibuk-sibuk sangat dengan hal Cwig ni?"
"Syarikat dah ada penasihat syariah la. Pensyarah ukm"

1. Saya mula menyibuk hal arbanetwork bila ada yang bertanya dan minta pendapat. Kebetulan ada yang siap emel salinan perjanjian. Maka saya 'bogelkan' perjanjian yang entah apa-apa tu di blog. Masa ini mereka beroperasi guna lesen AJL.

2. Benda tu jadi hangat. Otai arba network tak boleh jawab. Ahli baru ramai guna hujjah saya di blog untuk tanya pada upline.

3. Kena 'royal rumble' sorang-sorang. Ramai juge tak puas hati maki hamun di blog. Biasalah dengan fakta ke gaung dalam laut.

4. Benda ni hampir checkmate bila individu berpengaruh seperti tuan Afyan Mat Rawi, Prof Dr Azman, Muamalat.my dan page Ustaz Lariba naikkan isu ini.
Tambah lagi dengan pembatalan lesen AJL dan masuk watchlist BNM.

5. Pihak Ustaz Lariba dan Muamalat.my telah bersemuka sendiri dengan penasihat syariah cwc dan banyak kemusykilan yang boleh ditimbulkan berkenaan hal patuh syariah. Penasihat syariah juga menyatakan tidak akan/tak perlu keluarkan kenyataan patuh syariah. Agak mengecewakan.

6. Keraguan dari sudut syariah yang ditimbulkan adalah perkara yang asas dan boleh difikirkan ikut logik. Tak kiralah penasihat syariahnya pensyarah ukm ke, um ke, hatta mufti negara mana sekalipun, beliau perlu memberi justifikasi tentang keputusannya itu.

7. Status siapa penasihat syariah itu bukan jaminan untuk pelan syarikat jadi harus. Mereka perlu menilai pelan dan wajib membetulkan kecelaruan pelan dan cadangkan pada pihak syarikat untuk dilaksanakan.

8. Semasa pengajian dulu, pensyarah dan profesor yang mengajar sering sebut kalau ada faktanya yang salah, kita boleh persoalkan dengan beri fakta yang kita tahu/ada. Boleh berhujjah. Pangkat dan status tak menjamin kita sentiasa betul. Sesiapa tak setuju boleh kemukakan hujjah balas. Fakta dibalas dengan fakta. Bukan auta.

9. Antara hal logik yang difikirkan adalah mengapa cwig indonesia begitu 'cerdik' membeli produk daripada pelanggan cwc Malaysia pada harga runcit di Malaysia? Sedangkan pemilik cwc dan cwig adalah orang yang sama.
Umpama nestle indonesia dapatkan bekalan dengan beli produk daripada agen nestle Malaysia (ditambah dengan harga runcit).

10. Hal patuh syariah ini sampai hari ini masih didiamkan oleh penasihat syariah cwc cwig.

11. Saya tak dibayar buat semua ini. Anda masuk atau tak, tidak beri kesan pada saya.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...