Ahad, 12 Jun 2016

Lambakan 'shopping mall' di Kluang.

Rasanya benda ni jadi di banyak daerah, bukan di Johor saje.

Daerah Kluang di Johor bukanlah padat macam bandar Johor Bahru. Tapi sejak beberapa tahun ni banyak betul projek pembangunan di bandar. Banyak lot kedai baru yang didirikan.

Ada Kluang Mall sebagai tarikan membeli belah. Tak ketinggalan ada hypermarket Aeon Big dan Econsave turut dibina dan telah beroperasi. Pekan Rabu pun dah siap dan menunggu peniaga untuk masuk beroperasi.

Nampak macam membangunkan?

Tapi jangan lupa. Dalam masa yang sama tempat yang dulunya tumpuan kini menyepi. Plaza BCB sebelah terminal bas Kluang dah menyepi. Lengang. Entah tinggal berapa kedai saja yang wujud beroperasi.

Dulu meriah sakan. Macam-macam jualan & ada emporium the store. Akhirnye the store pun turut cabut cari tempat lain.

Kluang Parade. Nampak indah gah dari luar. Cuba masuk tengok. Tingkat-tingkat atas. Banyak terbiar kosong tak berpenghuni. Kosong saje.

Pekan Rabu?
Bangunan baru tapi masih sunyi. Tak tahu apa masalah.

Punca?
Adakah sebab 'over supply'? Iya lah. Penduduk tak ramai. Tapi berlebihan ditawarkan tempat. Siapa yang nak isi?

Tambah lagi dengan sewa yang sentiasa meningkat naik dan mahal. Duduk di tempat lama, sewa mahal, jualan makin kurang, ramai orang bertumpu ke tempat baru. Takkan kita nak terus rugi di situ? Lama-lama angkat kaki juga.

Bagi peniaga baru Melayu, sewa memang antara faktor utama. Sewa mahal sampai beribu rm sebulan dengan jualan yang tak seberapa, siapa yang dapat tahan.

Kalau di batu pahat, boleh tengok contoh summit parade yang makin tenggelam. Ramai tumpu ke aeon big dan bp mall.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...