Ahad, 26 Jun 2016

Isu vaksin dari sudut Syariah

Kecoh sekarang ni isu vaksin di media soial. Kenapa? Sebab penyakit berjangkit yang berbahaya sedang merebak. Penyakit ni dah lama tak ada tapi muncul kembali lantaran semakin bertambah golongan anti vaksin. Penyakit difteria. Sangat mudah berjangkit dan berbahay terutamanya pada bayi dan kanak-kanak. Ya, boleh membawa maut.

Tak mahu cerita panjang berkenaan hujjah anti vaksin tentang kandungan dan kesan sampingan vaksin. Boleh cari sendiri di internet dan nilaikan.

Cuma nak ulas secara ringkas vaksin dari sudut syariah.



Apa pentingnya vaksin ni? Vaksin diperlukan untuk mencegah penyakit berjangkit/wabak yang berbahaya untuk teru merebak. Penting dari sudut kesihatan. Maksudnya penting untuk menyelamatkan nyawa!

Menjaga nyawa adalah salah satu daripada Maqasid Syariah (maksud/tujuan/objektif syariah). Ini kerana nyawa adalah atu perkara yang tidak ternilai dan perlu dilindungi. Hal menjaga nyawa, keperluannya terletak pada tahap dharuriyyah. Wajib dipertahankan.

Pada tahap dharuriyyah, vaksin membawa malahah yang besar pada masyarakat. Kepentingan orang awam perlu diutamakan daripada kepentingan individu.

Inilah asas yang digunakan oleh kebanyakan ulama dalam fatwa berkenaan vaksin.

Jika rujuk pada kaedah fiqh lain antara yang boleh digunakan adalah sadd zara'ik. Secara mudah kita faham ia bermaksud langkah pencegahan sesuatu sebelum menjadi lebih buruk.

Kandungan vaksin haram?

Pada keperluan tahap dharuriyyah, penggunaan perkara yang asalnya haram dibenarkan demi menjaga nyawa. Contoh yang selalu digunakan untuk mudah faham adalah makan makanan yang haram seperti babi, arak kerana tiada pilihan makanan lain. Jika berterusan tidak makan, akan membawa maut. Makan pun sekadar untuk menjaga nyawa sementara usaha dibuat untuk mencari makanan yang halal.

Jadi kalau ada bahan haram dalam vaksin, dalam masa sama ianya perlu untuk menjaga nyawa kita, ia diharuskan. Adapun untuk perincian kandungan vaksin itu lebih baik rujuk pada mereka yang lebih arif. Takkan setakat baca satu dua artikel di internet yang entah siapa penulisnya kita terus percaya?

Boleh juga cari dan rujuk konsep istihalah dalam bahan haram.

Berkenaan fatwa, boleh rujuk fatwa mufti wilayah perekutuan, Yusuf Qaradhawi dan ulama semasa yang lain. Mereka lebih alin dan arif dalam menentukan hukum.
Jadi kita yang ilmu fiqh yang tak seberapa ni harapnya akur.

Konspirasi big pharma? Cepatlah kembali ke dunia nyata.

* anda vaksin anak anda??

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...