Selasa, 13 Oktober 2015

Keraguan Air Anugerah?

Kawan tahu mesti ramai yang tak suka dan tak setuju hal ni nanti. Tapi tak apalah. Siapa yang boleh fikir rasional mesti akan tertanya-tanya juga berkenaan dengan logiknya nanti.

Ramai pernah dengar kan produk Air Anugerah?
Ok air anugerah ini dikatakan telah dibacakan dengan ayat suci al-Quran dan doa-doa pilihan. Air ni bukan air mineral, tapi air terawat dari sumber paip SYABAS. Senang cite air paip dah ditapis la.

Air ni dibotolkan dan dipasarkan (dijual) kepada umum dengan harga rm4.50 sebotol (500ml tak silap)

Kawan bukanlah nak menyangkal kaedah rawatan menggunakan Ruqyah atau ayat Quran ni sebab kawan pun buat juga (minta orang buatkan dan ada masa buat/baca sendiri).

Cuma nak mempersoalkan kedah air ni dihasilkan dan juga kewajarannya dijual kepada umum.

Mari kita fikirkan bersama. Produk ini dikilangkan, maksudnya menggunakan mesin. Pernah tengok proses air mineral? Semuanya menggunakan mesin termasuklah proses memasukkan air dalam botol dan memasang cap/penutup botol.

Antara persoalan yang boleh dibangkitkan:

Bilakah masanya dibacakan ayat Quran dan doa tersebut?
Adakah dibacakan apabila air sudah didalam botol?
Kalau baca air di dalam botol, adakah ketika botol dibuka sedangkan produk siap dikilangkan sudah siap dengan cap/penutup botol.
Kalau bacakan sebelum air masuk botol, baca di sumber/takungan air??
Bacaan ayat Quran dan doa dilakukan oleh perawat/pembaca atau sekadar dimainkan guna audio dan pembesar suara?

Ada banyak lagi. Mungkin ada soalan di atas nampak bongok dan bodoh tapi memang perlu difikirkan. Cuba kita tengok kaedah rawatan yang menggunakan air ruqyah dan bagaimana air ruqyah dihasilkan. Perawat akan membacakan ayat tersebut pada air dan memakan masa yang agak lama jika banyak ayat yang perlu dibacakan.

Dalam hal air anugerah ini, 30 juzuk semua dibacakan. Itu yang mereka 'claim' pada produk tersebut. Jadi logiknya kita boleh timbulkan persoalan kaedah ayat Quran dibacakan pada air tersebut dan berapa masa yang diambil untuk selesaikan semuanya?

Dan adakah dijamin semua produk yang ada dalam pasaran dihasilkan sebegitu rupa?

Tentang kewajaran air Ruqyah dijual, boleh buat sedikit carian di internet atau merujuk kepada fatwa.

Kawan awal-awal lagi dah ragu-ragu dengan penjualan air Anugerah ni,

Kalau ada yang boleh tampil berikan penjelasan, silakanlah.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sabun yg bro jual pn keraguan.. Tiada lebel.. Bahan ape dalamnye?? Takut ada lemak kinzir.. Hasil duit tu nanti halal ke? Jelaskan...

Nur Fauzi Bassar berkata...

bisalah tak dapat jawab, putar ke lain.


thanks for visiting.

Tanpa Nama berkata...

Yg jual sabun pun tak dapat jawab bahan apa ada dalam tu. Biasa laa, main jual je janji dapat duit.. Halal haram tolak tepi ye tak. Asal barang jadi duit..haha

Nur Fauzi Bassar berkata...

Yeah.
thanks again for visiting.

* kasihan tak faham isu

No Name To Display berkata...

Ustaz Nur Fauzi Bassar...lebih baik anda laporkan segala persoalan yg anda timbulkan kpd pihak bertanggungjawab...pasal ARBA ke... Air Anugerah ke....daripada anda menyalak di alam maya...lebih baik menjadi hero di luar sana...Jadikan Pakcik Abdul Rani Kulup sbg idola...

Nur Fauzi Bassar berkata...

Enjoy your visit bro!
Thanks for viewing.
Don't forget to read

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...