Selasa, 30 September 2014

Pasal Emas Delay lagi?

Beberapa minggu ni ada juga beberapa orang kenalan yang tanya hal berkenaan emas ni. Lagi-lagi skim delay yang dok rumah goyang kaki duit masuk bulan-bulan.

Jawapan selamat saye :
Pastikan beli emas dapat emas.
Beli tunai.
Jauhkan skim merapu tu . Haram!

Macam keras kan jawapannye. HARAM!

Iyelah cakap berpusing-pusing nanti orang tak faham pula. Bila sebut Haram tu baru ade rasa sikit kesan kat hati ni kan. Lagipun ada juga unsur-unsur skim cepat kaya bila lihat untung berlipat ganda yang ditawarkan.

Sejak akhir-akhir ini juga macam ada drama berkaitan emas delay ni. Naik sekejaplah isu ni di media sosial bagi pembeli emas ni.

Saya banyak dapat jawapan hasil respon Prof Dr Azman Mohd Noor terhadap soalan berkaitan urusniaga emas yang ditanyakan di FB beliau. Lebih meyakinkan sebab jawapan diberi oleh orang yang memang ahli dalam bidang muamalat.



Kalau cakap cikgu cabuk macam kita ni tak laku, moh dengar pulak profesor yang jawab. Boleh cuba tengok soalan dan jawapan di FB beliau sendiri. 'open for public view'.

Saya juga jenguk FB saudara Afyan. Saya tak kenal dia, cuma pernah baca tulisannya dalam akhbar. Kalau ikut umur beliau ni pangkat senior saya. Bidang pengajian yang sama dengan saya cuma berlainan universiti.

Seminggu dua ni banyak juga persoalan yang diutarakan menjadi perhatian penggiat emas delay.

Juga....

Gebang hebat geng delay yang mengatakan mereka ada penasihat syariah juga agak diragui.

Benda ini jadi apabila ada beberapa individu yang telah berjumpa dan menghubungi  penasihat syariah tersebut (merupakan pensyarah di UIAM) dan beliau menarik diri sebagai penasihat syariah syarikat tersebut. Saudara Afyan salah seorang yang menghubungi Dr tersebut.

Walaubagaimanapun syarikat itu masih lagi terus jalankan aktiviti mereka.

Alasan yang diguna adalah ada khilaf yang membenarkan.

Ramai lagi yang masih kabur dengan perjalanan program tersebut. Seringkali jawapan yang diberikan ' kalau tak faham jumpa face to face atau pergi seminar untuk penjelasan '

Persoalan yang ada dalam fikiran terhadap skim ini:
1. Pembelian emas dengan harga tangguh.
2. Pemberian hibah / diskaun.
3. Dapat bayaran (atas dasar apa? sewa? jual beli? mudharabah?) yang TETAP dalam tempoh yang dijanjikan atau selagi emas kita penjual simpan.
4. Pembelian emas dalam tempoh gadaian? Berlaku semasa dalam gadaian atau selepas ditebus?
5. Emas yang disewa dijual beli?

Jangan gelap mata sebab duit ye.


Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...