Khamis, 31 Julai 2014

Bil hospital RM 4 ribu?

Jumlah bil beribu RM ni agak biasa bagi mereka yang dapatkan rawatan di hospital swasta. Lebih-lebih lagi bagi penyakit yang kronik dan lagi lama kena tahan di wad.

Tahun ni merasa tengok bil hospital beribu RM bila anak sendiri yang kena masuk wad. Budak umur setahun, kena tahan wad sebab paru paru ada kuman. Punca dari selsema dan batuk. Budak kecik tak reti nak buang kahak sendiri.

Berapa jumlah semua? Duit klinik, bil hospital dan rawatan susulan jumlahnye RM 4131. Nak pengsan membayar.

Bukan nak berlagak boleh bayar bil banyak. Tapi nak beritahu yang semua bil tu saye tak perlu keluar duit sendiri dan ditanggung pihak lain. Takaful tolong bayarkan.


Hospital Putra, Batu Pahat.
Cuma perlu deposit rm300. Deposit akan dipulangkan.

Dulu masa nak ambik takaful untuk anak ni memang tak cadang nak ambik sekali kad perubatan. Sebab harga agak mahal juge. Tapi bila fikir semula, ambikkan juga sebab fikirkan mak sendiri dengan anak-anak sedara pernah kena bil beribu kat hospital swasta.

Jadi bila kena macam ni, barulah terasa kewajaran ada kad perubatan. Kalau tak mana nak 'cekau' 4 ribu buat bayar bil? Bukan semua orang ade duit simpanan beribu-ribu.

Jadi pada mak ayah yang mampu, jangan kedekut ambikkan takaful + kad perubatan untuk anak. InsyaAllah ada gunanya. Paling tidak pun, jadi tabungan untuk jangka masa panjang.

* guna Hong Leong MSIG Takaful. Rm150 sebulan. Ada nilai simpanan.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...