Isnin, 26 Mei 2014

Coklat Cadbury dan BABI.

Kecoh kan sekarang? Hal babi dalam kandungan coklat cadbury. Coklt lazat yang kita selalu makan itu bila pihak KKM buat ujian makmal ade pulak terselit unsur babi dalam tu. Patutlah sodap kan hehe.

Bukanlah tujuan saye mahu merendahkan dan tak peduli hasil kajian itu. Cuma pelik juga tengok gelagat orang Islam yang majoriti melayu di Malaysia ni.

Hal babi ni memang sensitif... Ape orang kata? Taboo benda tu. Ibarat memakan babi itu adalah satu dosa yang maha dahsyat hukumnye. Geli yang teramat. Penyesalan tak terkata bila termakan babi.

Kenapa tak boleh makan babi? Sebab dah ada sebut dalam Quran. Terang jelas dan nyata. Haram.

Ok. Tapi itu hukum makan babi dengan sengaja. SENGAJA. Kalau tak sengaja dan luar pengetahuan kita, bukannya berdosa pun. Kita tak tahu. Benda tu di luar kemampuan kita semua. Bila dah tahu, tak payahlah ambik / makan lagi. Benda dah berlalu, jangan terlalu dikenang sangat.

Doa saje kita tak terkena lagi benda sebegitu.

Cuma. Orang Islam di Malaysia ni tak sensisitf pasal isu dosa dan haram yang lain. Tak hebat dan sensasi seperti babi itu tadi.


Tutup aurat, ada dalam Quran. Tapi ramai yang selamba tak hirau.

Ambik riba, ada dalam Quran. Dosa besar. Lagi berganda besar dosa makan babi. Apa hirau semua. Pinjaman keta, rumah, pelaburan, insurans, akaun simpanan semua guna konvensional. Ada riba. Fatwa dah keluar zaman berzaman, Ramai buat tak tau.

Rasuah. Haram. Ada dalil hadith nabi. Ada orang kesah sangat?

Rokok. Fatwa kata haram. Dalil bersandar pada Quran dan hadith. Apa peduli. Kasi seduuut banyak-banyak.

Yang dosa-dosa lain dan perkara haram lain tak nak ikut Quran dan hadith...

Dipandang sepi, tak sepopular isu babi yang kita TERmakan itu.

Kenapa?

Kemungkinan besar sebab kita tak geli. Yalah bila sebut babi kita terbayang binatang itu baik yang dihutan mahu pun yang dibela. Geli. Ape lagi kita bayangkan makan dagingnye. Mau ade yang muntah berbakul-bakul.

Ya, kita geli dan loya. Jijik kita pandang babi itu.

Cubalah dosa lain itu kita bayangkan jadi geli macam babi. Mesti kita tak buat.

Baru sedut asap rokok. Tiba-tiba ada babi datang berlari ke arah kita. Umpama kucing berlari gembira nak dapatkan tuannya.

Baru ambik rasuah tiba-tiba ' PLING! '. Sekor babi atas pangku kita.

Baru je buat pelaburan riba, ' TADAA! ' ade babi sedang menggesel badan kat kaki kita sambil bermanja-manja.

Keluar saje rumah tayang rambut panjang (perempuan la), babi datang peluk.

Kalau jadi macam tu semua, memang tobat kita tak buat. Buat dosa je ade babi. buat dosa je ade babi. Cium awek je, tercium babi. Kan kita geli jadi macam tu.

Cuma nak kabor, jangan kita berdegar sangat kes termakan babi dalam cekelat ni, tapi larong dan pandang sepi benda yang lain. Isu rasuah dan riba itu hal dosa besar yang penting dan boleh memusnahkan negara. Ambil berat juga hal itu.

Isu dosa yang musnahkan institusi kekeluargaan, jangan kita pandang sepi. Jangan nak bangkit isu babi saje. Macamlah babi saje yang HARAM?

2 ulasan:

APAN berkata...

cium awek, tercium babi...nice ayat tuh. haha...

Nick Nashram berkata...

hisap rokok, berjudi,minum arak,main perempuan..dari dulu lagi tahu benda tu haram tapi ade jugak yg tetap buat..kena nampak babi tu depan tu baru la nak jadi haram..haishh

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...