Sabtu, 5 April 2014

Mak ayah suka 'report'?

Sebelum jadi guru seperti sekarang ini, saye juge seperti kebanyakan manusia lain melalui kehidupan sebagai pelajar di sekolah. Saye juge seperti murid-murid lain yang tak lepas melakukan salah dan silap dalam hidup.

Tak siap kerja rumah? Ponteng sekolah? Cabut keluar asrama hujung minggu? Ponteng kelas prep? 

Itu antara kesalahan disiplin yang turut saye 'sertai' dengan rakan-rakan yang lain. Biaselah bila dah tertangkap, makanlah habuannye. Pandai buat, pandailah tanggung. Tak payah nak salahkan cikgu yang menangkap.

Zaman saya bersekolah di hujung 90an tak begitu kedengaran kes murid kena tindakan disiplin yang keras di media. Setakat kena rotan tu memang buang masa lah nak mengadu pada ibu ayah. Cikgu disiplin pun apa peduli dengan pangkat mak bapak murid. Datang sekolah ikut disiplin sekolah.

Hari ini rasa kurang senang dengan laporan akhbar yang sibuk canang berita murid didenda. Bukan nak 'backup' sangat guru. Kadang-kadang memang ada juga guru yang memang bertindak dengan hukuman yang tak patut.

Tapi kalau setakat kena rotan satu 'das' sudah mau kecoh masuk surat kabar ape cerita?

Ramai saje kawan-kawan seangkatan masa sekolah dulu kena rotan ala banduan sebab tak siap kerja rumah. Ya, tak siap kerja sekolah. Tangan di dinding. Badan bongkok sikit, punggung memang siap sedia terima libas. Sebelum tu boleh pilih nak rotan yang mana satu. 

Kena tokak rambut pun boleh masuk surat kabar hari ni. Lagi tambah malu sendiri adelah..


Kalau setakat kena sikit-sikit tu, tak payahlah 'report' sana sini. Lagi tambah malu sendiri. Orang lain pun naik jemu dan 'cemuih' baca...


Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...