Selasa, 22 April 2014

Kesian anak cikgu...

* Edisi luah rasa...

Dulu masa sekolah, ade juga terfikir kenapa segelintir cikgu yang bawa anaknye ke sekolah. Bukanlah setiap hari, tapi dalam seminggu mesti adalah dua atau tiga hari anaknye ikut sama ke sekolah.

Kalau aktiviti hari cuti pun, angkut semua anaknye ikut sekali pergi aktiviti dengan murid-murid sekolah.

Ingat dahulu masa sekolah rendah, Cikgu Hawa bt Sinon (ingat lagi nama cikgu...) selalu bawa anaknye berusia 5 tahun (Musa) ke sekolah. Sesi PDP dalam kelas kadang terganggu bila anak murid sibuk layan dan main dengan Musa. Kalau tak layan, marah pulak...

Kalau masa solat, selalu disuntutnye punggung murid lelaki yang sedang sujud...Budak-budak...

Hari ini saya memahami keadaan itu.

Dalam masa cikgu-cikgu beri perhatian pada anak-anak orang lain, kadang masa dengan anak-anak sendiri terpaksa dikorbankan.

Hari cuti ada aktiviti sekolah, takkan nak hantar pengasuh / mak ayah yang jaga jugak? Nak tak nak kenalah angkut juga. Kalau budaknye mengamuk dan buat perangai terpakselah hadap dan tahan sabar.


Gambar di atas salah satu contoh saje. Budak itu mengamuk kerana mengantuk, kepenatan dan akhirnya tertidur...Dek kerana ibu dan ayahnye seorang guru (sayelah bapaknye..) perlu hantar murid masuk pertandingan. Juge tiade orang lain yang boleh menjagenye, make terpaksa diangkut bersama berpanasan dari pagi hingga ke petang...


Contoh lain, si abang terpakse ikut ayah melatih murid-murid. Sesi latihan selalu terganggu bile die buat perangai, lapar, penat, mengantuk. Tapi lame-lame si abang pun pandai juge ketuk-ketuk..

Kalau mak ayahnye ade kelas malam, kenalah juga angkut..Kadang mengamuk budak itu.

Sudahlah siang hari dengan cikgu dan pengasuh saja. Pagi-pagi seawal 7 pagi dah hantar pada orang lain. Mak ayahnya balik lewat petang...Malam baru ada masa dengan keluarga, kena pula pergi kelas malam...mengamuk minta perhatianlah jawabnye...

Hujung minggu - aktiviti sekolah. Tak campur kelas belajar ibu / ayah yang sambung belajar... Makin kurang masa dengan anak sendiri.

Ape yang saye alami adalah normal sebagai guru pada zaman ini. Ini baru sikit, orang lain lagi dahsyat kesusahan mereka...

Tapi cikgu dan ustaz saye berpesan....Kita ajar, jaga anak orang baik-baik, insyaAllah nanti anak kita pun orang jaga dan layan dengan baik.

What you give you get back....

4 ulasan:

Nick Nashram berkata...

macam kala ada program perkhemahan, ada cikgu yang bawak anak2 tido kat sekolah ni..kesian pulak tengok.

Nur Fauzi Bassar berkata...

memang biasenye begitulah keadaannye..kalau cikgu lelaki tahan la nak tinggal anak kat rumah dengan isteri. kalau cikgu perempuan memang biase angkut semua ikut sekali.

APAN berkata...

ko lg arif bab ni, tau la pe kene buat...
masa sekolah dulu pun pasan cikgu2 bawak anak dorang...kdg2...
mungkin sama la situasi mcm ni...
gini la nasib mencari rezeki...
untung blh bawak...yg x blh bawak tu, lg sedih...
lg kurang masa ngan anak2...

Nur Fauzi Bassar berkata...

Cikgu sekarang tak boleh same mcm dulu dah hehe.
Cume kesian la kat budak2 ni. Bile die mengamuk habis yg lain tak boleh buat ape.
Kawan tak sampai hati nak tinggal anak mase cuti. Sesekali boleh la.

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...