Khamis, 10 April 2014

Isu Patern tudung Fareeda dan Rampas Tudung

Al kisahnye.....

Sedang hangat minggu ini hal tudung Fareeda tiruan yang diserbu dan dirampas. Hal ini terjadi kerana reka bentuk tudung itu dah didaftarkan dan jadi hak milik, harta intelek syarikat pengeluar tudung itu. Senang kate tudung tu dah 'patern'. Jadi sesiape juge yang meniru gaya tudung itu tanpa dapat kebenaran pemiliknye dikira melakukan kesalahan. Senang kate ciplak atau cetak rompak la. Bukan album lagu dengan cerita je yang ade cetak rompak.

Patut ke perkare ini?

Dari sudut undang-undang, tiade salahnye tindakan itu. Boleh diumpamakan macam lagu juga. Penat-penat kita buat lagu, orang lain ambik dan jual tanpa kebenaran kita. Begitu juge dengan buku. Penat menulis panjang lebar cerita. Tapi orang lain ambik tanpa kebenaran dan jual berkoyan-koyan, kite royalti tak dapat. Lebih kurang begitulah hal berkenaan tudung ini.

Pendek kata kalau nak buat tudung macam bentuk tudung Fareeda tu, kenalah dapatkan kebenaran pemilik rekabentuk tudung itu. Kemungkinan ade bayaran yang dikenakan sebab kite guna ilham/idea orang lain.

Ikut hukum Islam pun, adalah haram (salah la tu...) kita mengambil hak orang lain tanpa kebenaran. Curi namanya...Hakcipta, patern, harta intelek juga diiktiraf sebagai harta milik seseorang dan tidak boleh kita 'ciplak' dengan sewenangnye.

Tetapi....

Bila ku fikirkan semula, rekabentuk satu tudung dengan tudung yang lain itu tiadelah berbeza terlalu jauh dan juga nyata. Begitu jugalah bentuknya.

Adepun yang beza cuma warna, corak, awning, lapis (layer) dan kain. Pakainye same juge nak tutup kepala, lilit lain sikit. Tambah 'brooch'.

Ramai orang yang tak puas hati hal tudung tiruan kena rampas ni. Daripade rungutan yang ade di 'fesbuk' sekarang saya dapat perhatikan orang tak puas hati dengan hal tudung ni berkenaan 2 perkara.

1. Harga yang mahal tak ingat dunia...walaupun tudungnye kontot saje harge sudah cecah ratus RM. 

2. Tudungnye yang tak menepati kriteria menutup aurat. Ini biasanya dikaitkan dengan tudungnye yang versi kontot. Tapi yang kontot itulah mendapat sambutan dan sering digayakan. Model-modelnye juga (termasuk pemilik jenama sendiri) sering menggayakan tudung yang kontot dan pendek itu, seperti sengaja nak tunjuk bentuk buah di dada. Bukan melucah, tapi realiti. Mendada.

Carilah gambar model itu sendiri di internet. 

Saye berpendapat bahawe pemilik tudung berkenaan tak perlu begitu keras sangat. Bagi mereka yang suka pakai barang asli, akan dibeli juge tudung yang asli itu.

Saye juge mencadangkan agar harga tudung itu diturunkan. Kalau tudung yang 'ori' dan tiruan tak jauh beza harga, orang akan beli yang 'ori'.


Saye juge meminta agar disematkan niat supaya tudung itu direka dengan niat memudahkan muslimah untuk menutup aurat, bukan sekadar tutup kepala tapi tunjuk buah di dada. Tiadelah bezanya pakai tudung begitu dengan wanita yang tidak menutup aurat. Same juga dosanya. Dosa tak menutup aurat.
Itu perkara yang lebih UTAMA sebenarnya.

* mujurlah isteriku tidak berminat dengan tudung kontot yang mahal itu. Kami memang same-same kedekut haha.

5 ulasan:

APAN berkata...

aku tngk semua tudung pun sama je...tang mana yg mahal tu pun x tau la...semoga dijauhkan mendapat isteri yg suka dngn tudung fareeda. habis duit nnti :)

Wanita Bertudung Hitam berkata...

Ada kawan ckp tudung fareeda mahal sbb campak camne pon yak rosak awning keras bhgian depan kepala tu
..material begitu thn lasak kekdahnya...menurut beliaula

Nur Fauzi Bassar berkata...

Ade juge dengar hal begitu. Mahal barangkali.

usnul na berkata...

Tudung semua sama yg penting menutup aurat kita kaum wanita muslim..
Patern tudung boleh sama di mna2 nefara atau di seluruh dunia..
Jenama saja yg x sama ...
Jika jenama barang kita naik wow mesti kita pon tersohor dan fames..kan.
Tetapi kalau tudung yg kita cipta ,patern sama kira x salah..kecuali gunakan label dia mesti la org 2 mrah....mgkin itu puncanya

Nur Fauzi Bassar berkata...

agaknye yang jual tu guna label die kot...tak tahulah cerita sebenarnye.
apepun kalau harganya dikurangkan, dan tudungnye dilabuhkan sikit mesti ramai yang suke.

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...