Rabu, 16 April 2014

'Bajet' / Anggaran Harga 'Percussion' Nasyid

Sekarang ni dah banyak sekolah yang tubuhkan kumpulan nasyid. Tak macam dulu-dulu zaman saye bersekolah. Baguslah begitu. Satu perkembangan yang baik.


Ade ramai juga cikgu-cikgu yang bertanyakan harga alat muzik ketuk-ketuk. Dulu masa sekolah, saye pun tak tahu harge benda-benda ni semua. Hanya tahu ketuk saje.

Bagi yang baru nak mula, alat yang biasa diguna dalam satu kumpulan adelah seperti berikut:

1. Conga
2. Darbuka / Yankee
3. Shaker
4. Tambourine
5. Bongo
6. Djembe
7. Chimes
8. Cajon

Banyak sangat? Kalau permulaan, dah ada conga, darbuka dan tamborine (atau shaker) pun dah cukup. Contoh promosi set asas.

Berape harge?

Conga.
Biase satu set (ade 2 bijik) dalam RM 1000. Itu jenama macam CMC, SX dan Maxtone kalau tak silap. Kalau jenama LP atau Meinl RM1500 ke atas rasenye.
* saya guna CMC second hand.

Darbuka / Yankee.
Yankee ni adalah darbuka tapi badannye aluminium. Harga sekarang sekitar RM 220 ke RM250 bergantung pada jenama. Kalau darbuka tu lebih berat dan bunyi pun lebih 'sodap'. Harga baru sekitar RM 400 dan ke atas bergantung pada jenama.
* ada beli darbuka second hand harga RM350.

Shaker / Tambourine.
Harga sekitar RM30 - RM40. Kalau nak ambik jenama macam Remo, LP, Meinl, lagi mahal hargenye.
* saya guna jenama SX tak silap. Murah saje...

Bongo.
Bergantung pada jenis dan jenama. Bongo yang murah macam jenama SX sekitar RM150 - RM170. Tambah dengan kakinye dalam RM150. 
*Saya beli jenama Dadi harga RM420 siap dengan kaki.

Djembe.
Tengok juga pada jenama dan bentuknye. Tapi untuk djembe, saya cadangkan beli yang mudah nak ketatkan guna spanar. Kalau guna tali agak susah cara nak ketatkan bila longgar. Jenama yang dicadangkan adalah DV, Toca, LP dan Meinl. Djembe Remo mahal, kalau ade bajet boleh saje nak beli.
* Saya ada dua djembe LP. Satu bowl shape dan satu lagi biasa. Harga bowl shape baru sekitar RM900. Saye beli second hand RM400.

Chimes.
Nampak senang nak main, tapi mahal hargenye....Kalau nak beli sedialah lebih kurang RM400.
* saye tak beli. Kalau beli pun jarang guna.

Cajon.
Bentuk kotak. Selalu orang duduk atas kotak tu dan ketuk. Anggaran harga RM400. Jenama yang terkenal, harga pun makin mahal.
* cajon pun tak beli sebab jarang guna.

Jadi nampaknye kos nak tubuhkan satu kumpulan yang ada peralatan bukannye sikit. Itu tak masuk lagi nak beli baju sedondon untuk satu kumpulan. Beratus RM lagi duitnye habis.
Barang-barang percussion secondhand agak sukar kita jumpa. Bergantung pada nasib lah siapa yang nak jual. Kena rajin ronda kedai muzik untuk tengok.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...