Rabu, 19 Mac 2014

Hobi - percussion.

Masing-masing ada hobi yang tersendiri. Bagi saye, hobi saye dari sekolah hinggalah dah jadi bapak budak ini bertukar-tukar. 

Dulu-dulu minat benar melukis potret guna pensil. Muka kawan-kawan jadi mangsa, tak lupa juga wajah TG Nik Aziz dan ustaz Ismail Kamus. Tapi luput ditelan zaman bila melangkah ke alam kampus di UM. Tangan sekarang pun dah keras, lukis tak jadi sebab lama sangat tak buat.

Dulu pun suka juga ambik gambar. Zaman kamera guna filem yang perlu dicuci. Kat sekolah pun boleh bilang berapa orang yang ada kamera macam tu. Tapi berkubur juga sejak masuk ke alam kampus. Nak beli kamera digital tak mampu. Bila dah ada pun minat ambik gambarnye dah pudar, tak macam zaman sekolah.

Cuma satu saje yang kekal hingga sekarang.
Main alat muzik ketuk-ketuk. Minat sejak masuk kumpulan nasyid di sekolah.
Bagi orang yang bergaji kecik macam saye, hobi ini boleh tahan mahalnye kerana perlu beli alatan yang diperlukan. Hargenye bukan seringgit dua.

Setelah beberapa tahun mengumpul sejak tahun 2009, maka inilah hasilnye.

Conga, bonga, djembe, 2 darbuka, darbuka aluminium, tambourine, shaker, kompang kecik.

Djembe ini tersadai. Memerlukan kulit baru (lebih kurang RM 250) dan cakuk besi baru (RM10 x 6)

Cukup nak buat satu kumpulan nasyid di sekolah. Setakat ini dah habis RM 2950 untuk beli. Itu pun banyak beli alat yang terpakai @ second hand. Belum masuk lagi 'spare part' gantu kulit / head yang dah koyak.

'Spare part' setakat ni ganti head darbuka aluminium dua kali (RM 40 x 2 = RM80). Ganti head djembe RM250. Jumlah semua RM 330 untuk 'spare part' sahaja.

Untuk saya yang agak kedekut ini, jumlah RM3k adalah mahal. Memang mahal. Lepas jugelah nak bayar duit kereta enam bulan....
Tapi bagi orang lain mungkin celah gigi saje agaknye.

Tapi sebab dah minat, sanggup juga berhabis duit. Lagipun boleh bagi anak murid guna untuk aktiviti sekolah macam persembahan dan masuk pertandingan nasyid. Jadi tidaklah alat-alat muzik semua ini tersadai tak digunakan. Letak pun di sekolah, bukan di rumah. Memang niat nak ajar budak-budak.

Bila letak di sekolah, beginilah jadinye.... 


2 ulasan:

APAN berkata...

minat betul kalau dah kumpul bnyk mcm ni...
letak kat sekolah lak tu, kira sanggup berkongsi mende kesayangan. tp kalau simpan sendiri pun, xde lak org nak main...kita ni pun ada 2 tangan je.
siap ada nama2 semua ni ek...haha...

Nur Fauzi berkata...

Biaselah itu. Alat2 ade name masing-masing. Sambil ajar budak2 sekali. Sekolah tak cukup alat boleh bagi pinjam guna. Dulu mase sekolah tak merasa sangat.

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...