Ahad, 26 Januari 2014

Isu guru bagi murid makan rumput?

Isu ini menjadi hangat terutama bagi warga pendidik. Antara laporan akhbar yang ada klik sini.

Keluar juga di kaca televisyen. Murid dan ibu bapa murid tersebut memberi kenyataan. Nampak benar marah dan tak puas hatinye itu.



Racist?

Ada yang memandang dari sudut perkauman. Kes berlaku di SJKC. Umum mengetahui di SJKC gurunya majoriti adalah berbangsa cina. Daripada cakap-cakap yang biasa kita dengar, murid di SJKC memang banyak diberikan latihan tambahan dan juga kerja rumah.

Jadi biasalah kalau ada yang tak siap kerja ni..Murid yang terkena pula berbangsa Melayu. Jadi orang boleh kata cikgu ini sengaja beri denda yang 'teruk' pada murid Melayu.

Ada kemungkinan.

Lain orang lain pendapat

Biasalah kan..Cara berfikir manusia tak sama. Satu lukisan yang sama, pentafsirannya lain-lain mengikut cara sendiri.

Apa pun dalam isu ini, cikgu itu memang tak dapat lari. Memang ada arahan daripada pihak kementerian bahawa murid tidak boleh 'di sentuh' langsung, walaupun hukuman denda berdiri atas kerusi. Cubit tak boleh, rotan tak boleh, malah tak kalau tak silap ada klausa yang menyebut " tidak boleh diganggu emosinya ". Jadi memang serba serbi tak boleh.

Ibu bapa murid boleh bawa kes ini ke mahkamah dan guru itu boleh disaman.

Namun sebagai seorang guru, kemungkinan juga hal ini disebabkan oleh sikap murid juga, yang menyebabkan guru naik darah. Kita tak tahu situasi sebenar yang berada di kelas.

Ramai yang lihat macam senang mengajar budak-budak sekolah rendah. Ada yang kata 'easy job'. Hakikatnya hanya warga pendidik sahaja yang tahu.

Saya tak sokong perbuatan guru itu. Saya pun denda murid juga. Tapi tak sampai begitu.

Cuma pada mata saya, murid itu juga ada salah silapnya. Murid pun bukan malaikat. Sikap ibu bapa murid yang sukar memaafkan juga tak sewajarnya berlaku. Beri imej buruk pada bangsa Melayu. Lebih-lebih lagi dalam mood sambutan maulidur rasul ni. Sangat jauh dengan akhlak nabi yang sabar dan pemaaf.

Agaknya kalau cikgu tu suruh murid makan kangkung lagi 'hot' cerita ni. hehehe..

1 ulasan:

Wanita Bertudung Hitam berkata...

tidoklah begitu melayunye budak itu..hewhewhew

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...