Rabu, 8 Ogos 2012

Dengarkan yang baik-baik pada anak-anak

Saya bukan bapa yang hebat. Anak pun baru seorang. Isteri pun baru satu. (baru satu? hehe)


Ada banyak kekurangan yang perlu saya baiki sebagai seorang ayah.

Nak jadikan anak kita orang yang soleh, ibu ayahnye kenalah tunjuk contoh yang soleh.

Walaupun diri ini agak 'gonjol' juge kepalanya, tapi bila depan anak saya cuba banyakkan sebut benda yang elok-elok.

Zikir-zikir pendek, surah pendek, macam-macam lah.

Alhamdulillah, memang ada kesan. Anak-anak ikut apa yang orang di sekelilingnya sebut. Kalau selalu dengar, mudah lekat dikepala, dan akan diulang sebut.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Tapi Fawwaz ikut ape? 

" Awwah abai " ..Bolehlah....Itu pun sudah syukur sebab dia nak sebut. Adelah bunyinye sikit.

Tapi hari ni hati agak sejuk sebab dia datang pada saya, saya bukak zikir ini.



Die senyap sekejap. Tengok zikir sampai habis.

Sekarang kalau solat, saya biarkan dia tengok ditepi.

Tak kacau? Jangan mimpilah...Memang becok berceloteh dan ganggu ayyahnye solat. Sekejap peluk kaki, duduk atas ejadah, tarik-tarik seluar. Paling hebat masa sujud, dikudakan ayahnye. Mujur tak jatuh tergolek.

Paling kelakar, orang tengah duduk tahiyya, dia datang korek hidung ayahnye....

Tapi apa yang penting, saya nak biasakan dirinya lihat orang bersolat. Bak kata orang melentur buluh biarlah dari rebungnya. Cuma kena sabarlah banyak-banyak.

Sebelum dia boleh jalan, selalu juga solat sambil dukung dia.

Ada kesan ke?

Alhamadulillah ada. Fawwaz cuba tiru gaya orang sujud sambil sebut ' awwah abai' (Allahu Akbar).

Kepimpinan melalui teladan.

Mahu generasi akan datang menjadi baik, kita juga perlu sedaya upaya menunjukkan contoh dan akhlak yang baik kepada anak-anak.

Kalau budak-budak di sekolah selalu mencarut-carut, cakap benda-benda tak elok. Kita boleh agak serba sedikit bagaimana ibu bapanya di rumah...



2 ulasan:

APAN berkata...

dpt buat mcm ni pun kira ok dah bg aku...walaupun bnyk lagi cara didikan utk anak2....
harapnya dpt la bini yg dpt memdidik anak2 bersama...

nurfauzi berkata...

jadi ayah ni banyak kene sabor....baru la tahu kenape ayah den dulu garang...

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...