Sabtu, 12 November 2011

Bagaimana keuntungan bank Islam halal?

Entri ini boleh kata sambungan kepada entri kenapa bunga / interest di bank haram?

Bagi yang tidak tahu, pasti nak tahu juga apa yang jadikan bank Islam ini halal.

Kenapa buat simpanan di bank Islam halal. Sedangkan hujung tahun, bank Islam pun bagi keuntungan pada pelanggan?

Kenapa pembiayaan rumah / kereta dengan bank Islam halal? Sedangkan sama je kita kena bayar lebih macam dengan bank konvnsional. Silap-silap bank Islam lagi mahal kita kena bayar. 

Akaun Simpanan di bank Islam

Umumnya ada akaun simpanan dan akaun pelaburan di bank Islam ni. Kalau akaun simpanan, akad wadiah di gunakan. Senang kata, dengan akad wadiah ni, kita amanahkan bank simpan duit kita, dan kita tahu dan benarkan bank guna duit kita untuk bank guna buat pelaburan. Sebagai balasan, bank akan bagi kita hibah (hadiah) pada akhir tahun. Jumlah hibah ni tidak tetap (tak macam fixed deposit yang dah tetap. cth: 2 peratus). Mungkin juga tahun tu tiada hibah. Tapi hibah ni biasanya tak lebih dari 4 peratus.

Nampak tak di situ? Tiada jaminan penyimpan akan dapat duit hujung tahun. Tapi kalau fixed deposit, memang pasti akan dapat. Ini bezanya.

Selain Wadiah, bank Islam juga guna akad mudarabah. Mudarabah ni senang ceritanya kongsi untung / rugi. Kita sebagai pemberi modal serahkan wang/modal untuk bank laburkan. Jika ada keuntungan, akan dibahagikan mengikut peratus/nisbah yang dipersetujui macam 60% bank ambil, 40% pelabur dapat. Keuntungan juga tidak dijamin. Ada risiko untuk rugi dan pelabur tak dapat apa-apa pun. 

Pembiayaan

Saya biasa dengar orang kata dia buat loan/pinjaman dengan perbankan Islam.Ayat ini kurang tepat. Perkataan yang paling tepat digunakan ialah pembiayaan. 

Pembiayaan di perbankan Islam untuk pembelian rumah dan kereta mengunakan konsep murabahah, bai' bi thaman ajil, al ijarah thumma al bai.

Dalam hal ini, konsepnya bank akan beli aset dan jual semula pada pelanggan dengan harga yang lebih tinggi (bank pun nak untung). Jadi bank dapat untung atas dasar jual beli, bukan sebab bagi pinjaman macam bank konvensional. 

Cuma al ijarah thumma al bai guna konsep sewa beli.  

Harap jelas semuanya.

Sebarang persoalan boleh diutarakan. 

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...