Khamis, 22 September 2011

Ingin Simpan Emas Secara Halal?

Sila baca artikel ini : Ingin simpan emas secara halal?


Artikel ini saya peroleh dari zaharuddin.net tahun lalu.
Pasti ramai yang perasan, harga emas naik mencanak-canak sejak akhir-akhir ini. Jadi beruntunglah pada sesiapa yang mempunyai emas. Kalau jual sekarang, harga pastinya lebih tinggi. Ini termasuklah emas pada barang kemas.




Ada juga kawan-kawan yang mencadangkan agar beli dinar emas. Contohnya dinar emas Kelantan. Berat bagi 1 dinar ialah gram. Nak tahu harga semasa, darabkan berat dinar tu dengan harga emas semasa.


Ada juga yang mencadangkan agar membuat pelaburan emas melalui Public Gold ataupun Maybank. Namun saya ragu-ragu kerana pelaburan emas itu tidak diletakkan di bahagian perbankan Islam. Oleh itu status patuh syariahnya diragui, memandangkan tiada semakan dibuat untuk memastikan urusniaga yang dijalankan bebas dari riba.


Sila baca ulasan Ustaz Zaharuddin berkenaan pelaburan emas di Public Gold dan Maybank:

Hukum Akaun Pelaburan Emas Di Bank Malaysia


Hal berkaitan dengan jual beli emas ini perlu diperhatikan dengan terperinci kerana emas adalah barang ribawi. Barang ribawi, boleh mudah berlaku riba jika diniagakan sambil lewa.

Jadi bagi mereka yang mahu membeli emas untuk pelaburan, saya menyarankan agar beli syiling dinar emas. Jika mahu melabur melalui bank, boleh cuba lihat produk yang ditawarkan oleh Kuwait Finance House Malaysia.

p/s: saya belum berkemampuan nak buat pelaburan emas. Nak beli dinar emas pun tak cukup duit lagi.


Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...