Selasa, 21 April 2009

Tragedi di sekolah....

Hari ini masuk hari ke 4 dilanda batuk yang teruk. Alhamdulillah suara semakin pulih, tetapi belum boleh bercakap dengan suara yang kuat.

Walaupun tidak berapa sihat, terpaksa juga menjalankan tanggungjawab mengajar yang sudah diamanahkan. Mood sudah tentulah tidak berapa elok kerana tekak masih terasa perit. Tambahan pula perlu berdepan dengan satu kelas tahun 3 yang agak "hyper" pelajarnya. Tidak boleh duduk diam dan mulut masing-masing seperti murai tercabut ekor. Mengajar di kelas tersebut memerlukan kesabaran yang amat tinggi.

Hendak dijadikan cerita, penghawa dingin kelas tersebut sudah rosak, maka kipas perlu dipasang dan pintu perlu dibuka untuk membenarkan pengaliran udara keluar masuk. Kalau tidak meruap dan panas kami di dalam kelas. Sedang asyik menulis di papan putih, telinga ini dapat menangkap satu suara tangisan....Sayup-sayup kedengaran dari arah luar kelas..Lama-lama saya dan anak-anak murid pasang telinga untuk mendengar.....Tergendala sebentar masa mengajar....Tangisan itu tidak dipedulikan oleh guru-guru lain. Barangkali mereka tidak dengar kerana pintu kelas mereka tertutup rapat.

Dengan rasa agak hairan saya mengikut suara tersebut. Tiada orang di tangga.....Rupa-rupanya datang dari arah tandas murid lelaki....Semakin dekat dengan tandas, semakin jelas kedengaran raungan tangisan tersebut. Bila dibuka pintu tandas, ternampak seorang anak kecil sedang meraung sekuat hati.....

Saya : Kenapa kamu menangis ni? Kawan buli kamu ye?

Pelajar : Tak cikgu........


Saya : Habis tu kenapa menangis kat tandas sorang-sorang ni??


Pelajar : Saya terkencing dalam seluar cikgu...!!!!! Waaaaaaaa!!!!!!!!!


Pelajar itu menangis dan meraung seperti ini.....

Tangisannya bersambung lagi......Patutlah hancing semacam bau tandas....Aduhai, bala besar.....Ingatkan menangis kena buli...Rupanya "tragedi banjir di dalam seluar" berlaku.....Sudah sekian lama saya tidak berjumpa dengan hal sebegitu. Kali terakhir pada 6 tahun lalu semasa menjadi guru sandaran.

Maka kelam kabut jugalah guru di kelasnya ketika itu (cekgu Asmah)....Seluar ganti terpaksa dicari. Jenuh juga memujuk pelajar itu supaya tidak bersedih dan menangis. Jadi tumpuan juga tandas buat seketika. Terpaksalah cikgu ini membersihkan apa yang perlu dan memberi seluar ganti kepadanya...Alhamdulillah mujur semuanya berjalan lancar...

Lain kali nak pergi tandas, cakap awal-awal ok?

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...