Isnin, 9 Februari 2009

Palestin...Masihkah kita peduli...?

Serangan terhadap Palestin masih lagi diteruskan oleh Yahudi laknat. Walaupun gencatan senjata telah berlaku, tetapi mereka peduli apa? Dunia tak mampu berbuat apa-apa melihat mereka dengan kejamnya membunuh orang awam yang tidak berdosa....

Tiap-tiap hari pasti ada berita mengenai keadaan di Palestin, tentang kematian orang awam dan serangan oleh Yahudi. Presiden Amerika, encik Obama itu tak mampu pun berbuat apa-apa untung menghalang rakan baiknya menghentikan serangan.

Kempen boikot...
Masih kita hayati lagi kempen ini? Nampak seperti sudah sejuk sekarang. Walaubagaimanapun bagi mereka yang masih bergiat aktif memboikot, tahniah. Harap diteruskan sampai bila-bila. Kepada yang tidak menyahut seruan ini, didoakan andai hati anda terbuka satu hari nanti amin.....

Yang memboikot, tunjukkan contoh yang baik, istiqamah dan ikhlaskan niat dihati. Moga dengan akhlak baik yang ditunjukkan, mampu menarik lebih ramai lagi untuk turut serta. Makin ramai yang boikot, makin laku produk tempatan, makin berkembang ekonomi negara.

Majalah tiga
Saya sempat menonton sebentar rancangan Majalah Tiga hari Sabtu yang lepas. Liputan tentang isu di Gaza dan keadaan selepas serangan Yahudi di Gaza. Yang terkorban seribu lebih, tetapi yang menderita cedera, cacat dan menunggu maut akibat cedera dilaporkan lebih 5 ribu orang awam. Ya orang awam, bukannya tentera.

Saya lihat pengacara yang menemuramah mangsa dan doktor di Hospital sendiri kelu lidah tak terkata, melihat mangsa yang begitu tenat dan ramai. Apatah lagi melihat yang terbaring menanti ajal adalah kanak-kanak seumur 5 tahun..Malah seringkali melihat mata mereka bergenang menahan air mata jatuh kerana sedih melihat kemusnahan di gaza.

Doktor yang ditemuramah menyatakan mangsa yang memerlukan rawatan lanjutan di Mesir tidak dapat dihantar ke sana kerana kerajaan Mesir yang BANGSAT itu menutup pintu sempadan dan tidak membenarkan penduduk Gaza mendapatkan perlindungan di Mesir, walaupun untuk mendapatkan rawatan kecemasan di Hospital.

Ada dipaparkan bagaimana derita kanak-kanak yang hatinya sudah tidak berfungsi dengan baik, matanya sudah kuning tanda-tanda keracunan (darahnya yang tidak elok). Dia hanya menunggu sahaja di katil hospital. Doktor yang ada tidak dapat berbuat apa-apa kerana kurang kemudahan. Rawatan susulan hanya boleh dibuat di Mesir.

Melihat kepada apa yang dipaparkan, semakin tak sanggup rasanya membeli produk-produk yang telah diisytiharkan untuk diboikot...Ibarat menyokong lagi Yahudi tersebut untuk membunuh kanak-kanak lemah itu.

Anda peduli? Apa yang anda lakukan untuk menunjukkan anda peduli?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sedih melihat masih ade lagi orang yang tidak memboikot.. =(

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...