Selasa, 10 Februari 2009

Bersopanlah....Walaupun dengan pengemis!

Saya masih ingat ketika kecil, ayah dan ibu membawa kami adik beradik berjalan-jalan ke utara Semenanjung Malaysia. Ada juga ayah membawa kami pergi bercuti ke Kelantan dan Terengganu. Memang seronok berjalan-jalan bersama keluarga tersayang.

Bila berjalan-jalan, memang ada juga berjumpa dengan peminta sedekah atau pengemis yang mengemis belas ihsan orang sekeliling untuk memberikan sedikit wang. Ayah dengan ibu biasanya akan memberikan 10sen ataupun 20 sen untuk diberikan kepada mereka. Saya fikir itu sebagai latihan untuk kami adik beradik supaya lebih "bersikap memberi" dan kasihan kepada mereka yang susah. Walaupun 10 sen, namun amat besar ertinya bagi mereka yang memerlukan.

Satu hari ketika berjalan dijejantas, di kedah rasanya kami berjumpa lagi dengan seorang pengemis sedang duduk. Jadi kali ini giliran adik saya pula yang memberi. 10 sen kalau tak silap. Yang mengejutkan adik saya hanya mencampakkan (seperti melambungkan) syiling tersebut. Kelam kabut pakcik tu nak menyambut syiling 10 sen itu yang akhirnya terjatuh dilantai.

Lebih kurang begini keadaan pakcik itu. Sedang duduk dengan keadaan yang uzur dan lemah.

Kasihan pula melihat pakcik itu. Merah padam muka ibu melihat perlakuan adik saya. Dia tidaklah terus marah. Menurut ibu perlakuan itu amat kurang ajar! Walaupun orang itu pengemis, tetapi dia masih lagi manusia, perlu hormat!

Tapi ibu tidaklah menengking atau marah terus pada adik saya. Cuma mengingatkan jangan diulang lagi.

Ibu : Kenapa baling macam tu? Kan tak elok..Kesian pakcik tu

Adik : Adik tak tahu. Tengok dalam TV orang buat macam tu.


Ibu : Takpe. Lain kali jangan buat lagi. Kena bagi elok-elok tau.


Memang ketika itu kami agak terpengaruh dengan lakonan yang dipamerkan dalam televisyen.

Itu antara pengajaran awal yang kami dapat daripada ibu dan ayah. Hormat orang, tidak kira pangkat dan rupa, walaupun orang itu pengemis jalanan! Jangan menyombong kerana kita ada harta. Jangan kedekut nak membantu orang.

1 ulasan:

alifmimyanun berkata...

dan jangan terpengaruh dengan tv.

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...