Rabu, 21 Januari 2009

Yang berlaku sekitar kita

Kempen boikot
Harapnya kempen ini berterusan dan terus dijalankan...Bagi saya ianya banyak menyumbang kepada perkembangan ekonomi negara apabila kita banyak menggunakan produk buatan tempatan. Aliran wang akan berlaku di dalam negara dan kurang aliran wang ke luar negara.

Ada yang bertanya, perlu ke boikot semua barangan Amerika dan barat...Jawapan saya, tidaklah sampai begitu. Kempen boikot yang dijalankan hanya menyeru boikot terhadap produk terpilih, yang diketahui memberikan sumbangan kepada ekonomi negara haram Yahudi. Tidak perlu juga jika secara drastik boikot semua barangan tersebut. Bagi saya perubahan yang kita lakukan biar sedikit, tetapi berterusan. Janganlah terlalu taksub sehingga kita tinggalkan ubat yang perlu kita makan kerana ubat tersebut buatan negara Barat!

Mana yang boleh kita elakkan, jangan dibeli..Jika tidak mampu dan kita memang memerlukannya, tak mengapa. Buat setakat yang kita termampu. MAmpu boikot sedikit tak mengapa...Lebih elok ada daripada tiada langsung.

Kepada yang memboikot, jangan pula terlalu taksub sehingga kita terlalu anti kepada rakan-rakan yang tidak menyahut kempen ini. Jangan membentak, jangan berkasar. Jangan kerana beriya-iya berkempen boikot ini sehingga kita hilang adab dan budi bahasa.

Tetapi sedar tak sedar, selama ini kita memang banyak bergantung kepada produk dari barat bukan? Daripada makanan, minuman sehinggalah kepada pakaian.

Hal ini sebenarnya kembali kepada sikap kita sendiri. Jika manusia itu berubah, insyaAllah perubahan akan berlaku tidak kira dari segi politik, ekonomi dan lain-lain.

Harga minyak
Berita ada menyiarkan harga petrol dan diesel kemungkinan akan naik pada bulan 2 ini. Pening juga rasanya. Pensyarah ekonomi ada yang menyatakan kita sekarang membayar lebih tinggi daripada harga semasa (RM 1.80). Harga asal adalah RM 1.32 (menurut apa yang saya dengar). Maksudnya kita memberi 'subsidi' kepada kerajaan sebanyak 48 sen.

Saya juga baru tahu pada awal 90 an hingga 1997, ekonomi Malaysia berada di tahap yang baik dan mempunyai lebihan (bukan defisit seperti sekarang) dan sebahagian lebihan ini yang digunakan oleh kerajaan untuk dibayar kepada Petronas. Maksudnya ketika itu ia tidak tergolong dalam subsidi minyak untuk rakyat kerana kerajaan menggunakan wang lebihan, bukan daripada belanjawan atau bajet yang dirangka.
(ini adalah apa yang dijelaskan oleh pensyarah saya di dalam kelas ekonomi makro minggu ini. Setakat mana benarnya tidaklah saya tahu. Namun penerangannya memang mnarik perhatian saya)

Kes kepala babi di dalam surau APIUM
Saya tidak tahu apa perkembangan terhadap siasatan yang dilakukan. Harap yang melakukannya mendapat balasan semasa di dunia ini lagi. Sungguh kurang ajar. Rasanya kalau dapat ditangkap malam itu, pasti mati dilanyak oleh siswa yang berkepala angin.

Pelik kerana berita ini tidak disiarkan dalam akhbar arus perdana. Dengar kabar, tak diluluskan oleh ketua editor....Tak tahu mengapa..

Gencatan senjata di Gaza
Sungguh kurang ajar Yahudi tersebut, mengisytiharkan mereka telah menang dan melakukan gencatan senjata selama 22 hari sahaj. Habis runtuh sekolah, hospital, rumah dan masjid dibedil. Bangga sungguh mereka membunuh orang awam termasuk orang tua, wanita dan kanak-kanak.

Berita melaporkan lebih banyak lagi mayat akan dijumpai dalam runtuhan bagunan yang menimbun di Gaza. Bantuan kemanusiaan masih lagi mengalami sekatan oleh kerajaan Mesir yang sangat BANGSAT itu. Mereka tidak membenarkan bantuan masuk, walhal orang awam di Gaza menderita dan kebuluran kerana tidak cukup makanan, air dan bantuan perubatan.

Pilihanraya Kampus
Rasanya tahun ini macam kurang bahangnya. Mungkin kerana lewat diadakan setelah tarikhnya ditunda. Malah kempen juga hanya beberapa hari sahaja. Saya tidak tahu apa masalah Kementerian Pengajian tinggi kerana menunda tarikh dan memendekkan tempoh kempen. Katanya mahu mahasiswa menjadi matang, berfikiran terbuka, belajar mentadbir. Tetapi yang berlaku sebaliknya. Sengaja disekat peluang untuk mahasiswa mengembangkan idea mereka. Pada saya, mahasiswa hari ini termasuk pada zaman saya, ramai yang menjadi seperti "Mahasiswa Ternak". Pergi kuliah, balik kuliah, belajar, makan, tidur, berhibur....Jumlah mereka yang peka sudah menjadi amat kurang. Perkara ini semakin menular di kebanyakan IPT di Malaysia. Tak percaya? Lihat sendiri masalah sosial dan budaya hedonisme yang semakin menjadi anutan pelajar sekarang....Itupun kalau kita sedar...Atau kita pun termasuk dalam golongan itu?

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...