Isnin, 12 Januari 2009

Sabar dan istiqamah dalam kempen boikot...

Kalau tak bersungguh-sungguh kempen boikot ni, memang tak jadi.....Jadi mulai hari kempen ini bermula, saya kena tanamkan azam bersungguh-sungguh memboikot produk tersebut dan mencari produk buatan tempatan sebagai alternatif.

Dalam senarai barangan yang di boikot, saya bernasib baik kerana kebanyakan produk yang disenaraikan tidak menjadi barang keperluan dan keinginan yang perlu dibeli....Melainkan beberapa produk sahaja yang terdiri daripada produk makanan dan minuman.

Milo......

Namun produk itulah yang menjadi keperluan ramai manusia di Malaysia ini termasuk saya...Produk nestle.....terutamanya MILO, NESCAFE dan NESTUM. Itulah minuman yang saya minum sejak dari kecil hinggalah besar "gedabak" hari ini...Namun tak risau juga kerana banyak produk lain yang boleh menjadi alternatif kepada produk minuman Nestle itu.

Kalau setakat Coca Cola dan Pepsi, tidak ada masalah kerana banyak lagi minuman coke berjenama lain dipasaran. Malah produk air berkarbonat buatan tempatan tak kurang hebatnya. Tak mengapa jika mahal sedikit, kerana yang untungnya nanti rakyat tempatan juga kan...

Juga tidak bermasalah untuk memboikot KFC dan juga Mc Donald. Lagipun saya dilanda "kemiskinan" dan kena menjimatkan duit belanja. Tambahan pula "babat" di perut semakin menebal dan angka di "weight scale" semakin meningkat..Agak merisaukan..Saya menunggu bilakah RFC (Radix Fried Chicken) akan dibuka di kawasan Lembah Klang..

Radix Fried Chicken

Dalam senarai yang dikeluarkan oleh PPIM juga tersenarai produk Colgate. Itu juga tidak menjadi masalah kerana sudah lama rasanya tidak menggunakan ubat gigi Colgate. Banyak lagi pilihan ubat gigi jenama tempatan yang boleh dibeli contohnya Mukmin, Halalgel, HPA, Safi, Zaitun dan banyak lagi.


StarBucks juga termasuk dalam senarai. Saya tak mempunyai masalah langsung untuk memboikot Starbucks kerana seumur hidup saya, tak pernah saya makan dan minum di Starbucks. Faktor utama kerana harganya makanan dan minumannya yang mahal "GILA". Maklumlah saya bukan orang berada. Saya boleh menggunakan wang RM 10 yang dibayar untuk secawan kopi di Starbucks untuk membeli bahan untuk memasak bihun goreng yang sedap untuk hidangan 5 orang. Jimat bukan?

Saya tahu ada yang kurang senang dengan kempen ini. Malah mungkin saya akan dituduh sebagai orang yang tidak terbuka dan berfikiran tertutup. Jumud, kolot, kuno, terlalu taksub dll....

Tidak mengapa.

Bagi saya, apa yang diusahakan ini sedikit sebanyak dapat juga membantu saudara seagama di Palestin dan "mengayakan" serta memainkan peranan dalam merangsang ekonomi Malaysia sendiri.

Kalau anda sendiri yang berniaga contohnya ada kedai runcit, pasti anda mengharapkan saudara mara, jiran-jiran dan penduduk tempatan terutamanya yang sebangsa dan seagama dengan anda untuk membeli barang di kedai anda bukan?

1 ulasan:

AzlanSajirah berkata...

Milo.. Satu jenama yang sudah cukup sebati di kalangan orang kita..

Mampukah kita menolak kehadiran jenama ini dalam hidup kita buat selama-lamanya?

Renungkan..

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...