Selasa, 6 Januari 2009

PAHALA + DOSA = ??????????

Mungkin agak lewat saya memperkatakan isu ini, tetapi rasa seperti tak puas hati jika tidak di ulas....

Sambutan tahun baru Hijrah dengan tahun baru masihi yang lalu hanya dibezakan beberapa hari sahaj. Namun sambutan dingin terhadap sambutan tahun baru Hijrah dilihat dingin seperti biasa seperti tahun-tahun sebelumnya. Jika ditanya kepada masyarakat terutama anak-anak muda yang beragama Islam sekarang, ada yang tidak tahu sudah masuk tahun baru hijrah. Memalukan, tetapi sudah semakin berleluasa sehingga tidak dianggap sebagai sesuatu yang memalukan.

Tidak kurang juka yang tahu dan menyambutnya dengan sederhana. Alhamdulillah. Rata-rata blog yang saya lawati ada yang mengulas tentang kebaikan dan kedatangan bulan Muharam. Ada yang panjang lebar menulis mahu berhijrah ke arah yang lebih baik. Alhamdulillah. Ada yang menulis tentang nasihat dan pengajaran sempena kedatangan ! Muharam, detik Hijrah yang amat penting bagi umat Islam. Alhamdulillah.

Namun sambutan Maal Hijrah ini ditenggelami dengan tahun baru masihi yang seperti biasa juga disambut secara menggila oleh rakyat Malaysia, termasuk yang mengaku dirinya Islam. Malah tanpa segan silu, rasa gembira dan bangga dirinya hadir ke majlis seperti itu. Bagi "bloggers" ada yang menceritakan keceriaan mereka pergi menyambut detik 12 malam serta mempamerkan gambar yang pada hemat sebagai seorang Muslim.....Amat tidak sesuai sekali.

Pada hal artikel blog mereka sebelum itu adalah tentang kedatangan tahun baru Hijrah???!!!

Percampuran antara halal dan haram semakin berleluasa, menjadi perkara biasa...Walhal tak sepatutnya berlaku.

Analogi mudah.

Saya pernah terbaca kartun satu muka dalam majalah OK (satu majalah kartun berbentuk dakwah satu masa dahulu)

Seorang anak muda sedang makan di warung dan berbual dengan seorang imam kampung.
"Rilek la ustat, gua rock ni, rock jugak, nampak je pakai koyak-koyak tak senonoh, pegang-pegang perempuan."
"tapi gua solat ustat...hati gua bersih"

Tiba-tiba sebiji tahi cicak kering jatuh ke atas mee goreng yang dimakan dan juga teh tariknya. Lalu ditolak ke tepi mee dan teh ter sebut tersebut.

Budak rock : Aisey spoil la...tak lalu gua nak makan.

Imam : Ai ngapenye..kan membazir tu..taik cicak tu kecik je...makan je le...

Budak rock : Ustaz tak nampak ke tu...taik cicak...geli la gua...tak mau...Air tu kan dah jadi najis dah masuk taik cicak..Ape la ustaz ni!

Imam : Mee yang halal ni, masuK taik cicak sikit pun kamu dah tolak....Kamu agak tuhan terima ke orang yang solat tapi buat mende-mende tak elok ni ye.....?

Itu sedikit analogi mudah...Ramai antara kita yang solat, patuh pada suruhan agama....Tapi ianya seperti jadi budaya yang sudah hilang roh penghayatannya...Solat, tutup aurat, tapi pergi terkinja-kinja sambut tahun baru...Agaknya tuhan terima ke?

Solat, tutup aurat, pakai tudung....Tapi pergi menari bergelek-gelek masa malam sambutan tahun baru, bercapur lelaki perempuan, ketawa mengilai...Agak tuhan terima ke?

Kita ni, benda yang baik, ade sikit unsur yang tak elok pun kita tolak (seperti analogi mee tadi).

Jadi kalau SOLAT + BUAT DOSA = TUHAN MURKA, TAK TERIMA SOLAT??

Hmmm...tepuk dada, tanya hati, tanya iman....

Kalau hidup kita penuh campur aduk dengan perkara-yang haram, syubhah, rasanya Allah terima ke solat kita? Atau solat tu dilempar kembali seperti kain buruk atas muka kita?

Susah kan? Renungan untuk kita bersama-sama.....
Sama-sama kita ingat mengingati...

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...