Jumaat, 2 Januari 2009

Mengenai yoga




Penghujung tahun 2008, dikeluarkan satu fatwa yang agak kontroversi : Yoga Haram!

Fatwa yang dikeluarkan ini mencetuskan pebagai pendapat dalam masyarakat. Ada yang menyokong dan tak kurang juga yang tidak bersetuju, malah ramai juga yang keliru. Ada yang kata yoga tanpa mentera haram, jika geraknya sahaja tidak haram. Ada yang kata haram keseluruhannya. Ada yang kata fatwa tak betul!! Handal betul yang kata begitu.


Saya juga pada mulanya agak keliru dengan fatwa ini. Memandangkan saya tiada pengetahuan yang lengkap tentang yoga, saya juga bukan pelajar sejarah, jadi agak keliru juga pada mulanya. Apa yang saya tahu, yoga itu asalnya daripada amalan agama hindu dan apa juga yang diamalkan mempunyai sangkut paut dengan kepercayaan agama lain (bukan budaya), maka haram bagi umat Islam mengamalkannya.


Saya melakukan sedikit carian di internet dan menjumpai penerangan ringkas oleh ustaz Hasrizal

Dan juga penerangan agak panjang oleh ustaz Dr Abdulfatah Haron Ibrahim. Hasil kajiannya dijadikan panduan dalam isu pengharaman yoga ini. Klik di sini untuk membaca peneranganya.

Masyarakat bukan Islam tidak sepatutnya tersentuh dengan isu ini. Dalam hal ini, yoga Cuma haram diamalkan oleh umat Islam sahaja. Ini melibatkan soal kepercayaan.


Saya juga mencadangkan agar setiap fatwa yang dikeluarkan disertakan sekali dengan penjelasan yang lengkap tentang MENGAPA difatwakan begitu supaya mereka yang keliru, boleh merujuk kepada penjelasan tersebut.

Bagi mereka yang tidak setuju, belajar-belajarlah untuk menerima. Sebagai umat Islam, bukan kepentingan diri atau emosi kita yang dijadikan kayu ukur untuk sesuatu itu menjadi HALAL atau HARAM.

“saya dah lama buat yoga..tapi tak murtad pun!”

“bila buat yoga, tak pun saya jadi hindu”

“saya rasa majlis fatwa kena kaji balik fatwa ni!”

“sepatutnya majlis fatwa kaji betul-betul sebelum keluarkan fatwa”


Saya mendengar ayat-ayat ini di televisyen semasa wartawan menemuramah orang awam untuk mendapatkan reaksi mereka. Percaya atau tidak, semua kenyataan ini dikeluarkan oleh insan yang mengaku dirinya sebagai individu Muslim.


Malah saya ada membaca kenyataan di akhbar yang mana seorang pengusaha kelas yoga tetap meneruskan kelasnya dan sudah melaburkan banyak wang untuk membesarkan kelas yoganya, dan tak mungkin dia akan menarik diri!! (kenyataan oleh seorang perempuan yang mengaku Islam)


Alasan untuk seseorang untuk meneruskan aktiviti yoga atas alasan berfaedah untuk kesihatan adalah amat dangkal sekali. Banyak lagi aktiviti lain yang boleh dibuat untuk membuatkan tubuh badan kita sihat.


Bagaimana jika pergerakan dalam solat dikomersilkan dan dibuat kelas “senaman pergerakan solat” dan diajar dalam kelas yang besar, dihadiri pelbagai kaum??? Solat juga memberi kesan baik ada kesihatan dan ada kajian dilakukan. Tapi tak pula orang bukan Islam sibuk nak buat pergerakan solat. Mengapa? Antara sebabnya solat adalah ibadah orang Islam.Jadi sebagai Muslim mengapa kita berkeras nak amalkan "ibadat" agama lain untuk menyihatkan tubuh badan?


Harap mereka yang melenting dalam isu ini, kawal diri, banyakan bertanya jika tidak faham, jangan gunakan emosi buat keputusan...Soal kepercayaan bukan perkara yang boleh dipandang ringan...

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...