Selasa, 27 Januari 2009

Copy and paste : artikel boikot

SOALAN UMUM: Perniagaan ini beroperasi di negara Muslim, memberi pekerjaan dan meningkatkan ekonomi. Tidakkah usaha boikot merugikan kita sendiri?

Benar, banyak dari syarikat perniagaan yang tersenarai menjalankan operasi atau perniagaan mereka di negara-negara Islam, justeru mereka memberi pekerjaan kepada masyarakat Islam dan membantu ekonomi negara Islam. Tetapi kita seharusnya belajar dari peristiwa-peristiwa pembangunan ekonomi dunia, di mana keruntuhan sesebuah entiti perniagaan selalunya membuka peluang kepada entiti yang lain. Kita seharusnya mengambil situasi ini sebagai peluang untuk membina ekonomi sendiri, bukan sebagai kehilangan punca ekonomi.

Sebagai contoh, Coca-Cola yang sekian lama mendominasi pasaran Asia Tengah telah mengalami kemerosotan jualan sehingga 60% akibat boikot. Kemerosotan ini telah membuka peluang kepada produk alternatif milik perniagaan Muslim dari Iran, ZamZam Cola. ZamZam Cola sehinggakan tidak dapat menampung permintaan bagi memenuhi kekosongan pasaran Coca-Cola. Malahan, mereka berjaya menjual sebayak 4milion tin minuman dalam minggu pertama, suatu yang tidak sekali-kali dijangka. Sekarang? ZamZam Cola meluaskan perniagaan dengan membuka kilang-kilang di negara Teluk, sekaligus memberi peluang pekerjaan yang jauh lebih menyeluruh kepada masyarakat. Dan buat pertama kalinya sebuah negara dari Eropah, iaitu Denmark, mula mengimpot ZamZam Cola.

Senario sama berlaku di Mesir pada tahun 2001, di mana penutupan syarikat Sainsbury telah berjaya meningkatkan perniagaan milik tempatan yang tidak mungkin mampu bertahan dengan dominasi pasaran syarikat-syarikat besar dari luar.

Buat kita di Malaysia, apakah salahnya kita meninggalkan ayam goreng McDonald's dan seterusnya mencuba produk alternatif, contohnya Radix Fried Chicken atau mana-mana restoran Mamak Muslim berdekatan. Tidak rugi kita meninggalkan minuman Coca-Cola dengan memilih alternatif produk tempatan yang diusahakan oleh orang Islam. Apakah salahnya kita beralih daripada mengunjungi Pasaraya Tesco kepada Pasaraya Maidin?

Apakah usaha ini akan berjaya?

Mengapa tidak? Lihat kepada salah satu syarikat yang mengalami kesan teruk akibat boikot - McDonald's.

McDonald's merupakan "rakan korporat utama" kepada Jewish United Fund (JUF.) JUF menggelarkan diri mereka sebagai "bekerja untuk mengukuh ketenteraan Amerika, sokongan ekonomi dan diplomatik kepada Israel; memerhati dan sekiranya perlu, memberi respon kepada laporan media berkenaan Israel." Pengerusi dan Ketua Eksekutif McDonald's adalah Jack M Greeberg, yang juga merupakan Pengarah Kehormat American-Israel Chamber of Commerce and Industry.

Dalam bulan Oktober 2002, McDonald's menutup operasi mereka di Asia Tengah kerana kerugian akibat kesan secara langsung daripada usaha boikot. Di Jordan, 2 daripada 6 francais McDonald's terpaksa ditutup kerana tidak mendapat sambutan. Di Mesir, McDonald's terpaksa menukar jenama mereka kepada Manfoods sebagai usaha untuk mengelirukan pelanggan. Usaha menukar jenama itu tidak berjaya, dan pihak berkuasa Mesir terpaksa diarahkan mengawal pintu-pintu masuk ke restoran McDonald's akibat tindakan masyarakat yang membaling batu ke arah restoran berkenaan. Sejumlah 175 restoran mungkin ditutup, dengan membawa kerugian sebayak USD350juta.

Sekiranya syarikat gergasi seperti McDonald's boleh menerima kesan dan tekanan akibat boikot, sudah tentu syarikat-syarikat yang lebih kecil, yang menyokong Israel, akan membuka mata dan berhati-hati dengan usaha boikot ini.

Dalam kes memboikot Amazon.com, perniagaan yang menjual buku dan produk berkaitan melalui internet tersebut telah menghentikan kerjasama mereka dengan Jerusalem Post pada bulan November 2002. Jerusalem Post telah menyumbang sebahagian daripada keuntungan hasil kerjasama dengan Amazon.com kepada tentera Israel yang pulang dari tugasan mereka di daerah Palestin.

Iklan-iklan Amazon.com yang berbunyi "Buy Amazon.com & Support Israel" dipaparkan dalam hampir setiap mukasurat Jerusalem Post. Amazon akhirnya dikatakan memberhentikan kerjasama tersebut akibat desakan pelanggan yang prihatin.

Beberapa syarikat yang sedih dengan apa yang dilakukan oleh rejim Israel terhadap Palestin, membuat keputusan untuk turut bersama memboikot Israel.

Pada bulan May 2002, Texas Automotive Export, iaitu sebuah syarikat di US yang mengekspot peralatan kereta telah memutuskan untuk tidak meneruskan perniagaan dengan Israel.

Kejayaan dan sambutan boikot memang membimbangkan US dan Israel, sehinggakan US mengancam untuk mengenakan denda terhadap syarikat yang terlibat dengan boikot ini. Jabatan Perdagangan US telah mengenakan lebih dari USD 26milion denda tidak lagi mengeluarkan lesen ekspot kepada syarikat yang terlibat.

artikel ini saya baca di link di bawah...
http://www.inteam.com.my/viewtopic.php?topic=4998&forum=2


Ada juga benarnya...Lain orang lain pendapat. Bagi saya kalau nak ubah ekonomi, atau apa jua keadaan, manusia itu yang perlu berubah dahulu. Sikap itu yang perlu diubah.

Sikap manusia sukar hendak diubah, namun itu tidak mustahil untuk dilakukan.

3 ulasan:

sueLoveArt berkata...

mmm, enche'Poji, saya tak faham ni..maksudnya sykt2 yg kita patut boikot ni menyalurkan keuntungan/sedikit sbyk profit mrk kpd israel? bila kita spend money utk produk mrk kira kita mcm beli peluru untuk tembak sedara kita di gaza tu?

tapi bila kita boikot, mcm mana pula dengan org yg bekerje di sykt tu? tak terjejas ke pndptn mrk? (sue merujuk kpd Malaysia, bkn lain negara)

tapi..bila pikir logik, orang orang yg kerja di McD misalnya, mesti lah rasa tak sedap hati juga kan bila semua orang duk memperkatakan isu boikot dan palestin. Diaorang kena cari kerja lain la kan...

hmmm...

(jgn publish komen sue ni..ehe,segan... reply kat blog sue ye...saya kurang arif la hal ni)

fauzi berkata...

takpe..."dipublishkan" jugak.

jawapannya ada sedikit dalam artikel itu..bila ada barang yang diboikot, peluang terbuka untuk pengusaha lain terutamanya pengusaha produk tempatan...

hal sebegini memang menuntut pengorbanan. sbb itu manusia perlu berubah dahulu, baru keadaan sekelilingnya berubah.

tapi bukan semua yg perlu diboikot...kena ingat juge..

fauzi berkata...

saye pernah tengok cerita mahatma gandi...

mereka tak beli garam yang dibuat dikilang penjajah, tapi beli garam yang dibuat secara tradisional oleh penduduk kampung. walaupun pekerja di kilang garam itu penduduk tempatan.Ini kerana gandi mahu menolong perniagaan bangsa sendiri dan menunjukkan rasa tidak suka kepada penjajah yang menindas masa itu.

kesannya kilang itu tergugat (rugi rasanya) dan pemilik kilang risau garamnye tak laku...

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...