Selasa, 8 Januari 2008

Tahun baru Hijrah


Walaupun tidak berapa pandai nak menulis dan menyusun ayat yang cantik, tetapi teringin juga nak bercerita sedikit tentang sambutan tahun baru. Bukan ikut bulan masihi, tetapi bulan Islam.

Sedar tak sedar kita akan menempuh tahun baru hijrah yang akan disambut pada hari khamis ini. Khamis ini bersamaan 1 Muharam 1429 hijrah, bermulanya tahun baru bagi kalendar Islam.

Namun rata-rata di kalangan kita tidak begitu ghairah untuk menyambut tahun baru hijrah ini berbanding tahun baru masihi. Malah tidak kurang juga yang tidak tahu yang tahun baru hijrah akan tiba tidak lama lagi. Adakah anda tahu?

Liputan media juga kurang hebat mengenai kedatangan tahun baru 1429 hijrah ini. Iklan yang dibuat tidak semegah sambutan tahun baru 2008, malah ada yang saya lihat dibuat ala kadar, setakat nak bagi ada sahaja daripada tak ada langsung.

Kalau tidak silap saya kalendar tahun hijrah ini diperkenalkan dan disusun dengan baik pada zaman pemerintahan khalifah Umar al-Khattab r.a. Beliau menyusun calendar bulan Islam ini kerana tidak mahu mengikut dan terpengaruh dengan kalendar masihi yang menggunakan tarikh kelahiran nabi Isa ‘alaihissalam (jesus bagi kristian) bagi permulaan tahun masihi. Oleh itu permulaan tarikh hijrah nabi Muhammad s.a.w dari kota Mekah ke Madinah dijadikan sebagai tanda permulaan tahun Hijrah.

Namun pada hari ini rata-rata penggunaan kalendar masihi mendominasi perkiraan tarikh dan hari kita pada hari ini. Penggunaan dan perkiraan kalendar tahun hijrah kurang diambil peduli walaupun oleh umat Islam sendiri. Kalendar hijrah hanya diingati apabila tiba hari perayaan dan sambutan dalam Islam seperti hari raya, bulan puasa (Ramadhan) dan awal muharam.

Hmmmm….bercakap mengenai tahun hijrah ini…Adakah anda tahu tarikh lahir anda dalam bulan Hijrah. Saya dilahirkan pada 10 muharam (mengikut apa yang diberitahu oleh ibu saya). Maksudnya saya akan menyambut ulangtahun kelahiran saya mengikut bulan Islam ini dalam masa terdekat ini. Anda pula bagaimana?

Untuk mengetahui pertukaran tarikh masihi ke tahun Hijrah, rasanya tidak sukar. Boleh gunakan search engine untuk mencari laman web yang menyediakan perkhidmatan tersebut. Namun tarikh tersebut tak semestinya tetap, berkemungkinan terdapat ralat/beza sebanyak satu hari.

Walau apa pun selamat menyambut tahun baru. Semoga tahun ini kita menjadi insan yang lebih baik dari tahun sebelumnya. Sama-sama kita ambil iktibar dari peristiwa hijrah Rasulallah s.a.w.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...