Rabu, 19 Disember 2007

kem anak yatim dan habis pengajian

Assalamualaikum

Lama sungguh rasa tak menulis di blog ni. Minta maaf pada sesiapa yang view, tapi isinya masih juga sama. Beberapa minggu kebelakangan ini sya tak ke mana-mana pun. banyak berada di sekitar KL sahaja. Kontrak sebagai Pembantu Penyelidik telah pun tamat bermula bulan 12. Jadi saya mempunyai masa yang sangat banyak untuk rehat hehe....

Nak berkongsi cerita kem sahsiah diri muslim anak yatim Melaka, anjuran JKM Melaka. Program telah diadakan bermula 1 hingga 4 Disember bertempat di kem PLKN Air Keroh. Saya dikemput oleh kawan saya, pemilik JAZIM Motivation untuk menjadi fasilitator memandangkan syarikatnya dipilih untuk mengendalikan program. Semuanya berjalan lancar semasa pendaftaran pada hari pertama.

Namun masalah timbul apabila terlalu banyak campurtangan kuasa oleh pihak penganjur yang membuatkan program tidak lancar seperti dalam perancangan. Memang angin satu badan dibuatnya. Kebanyakan yang dijanjikan pihak penganjur indah kabar dari rupa. Namun tanggungjawab yang telah diberi tetap kami teruskan dengan sabar.

Macam-macam juga kerenah anak yatim ni. Pening juga mula-mula nak kawal. Tapi alhamdulillah mereka semakin rapat dengan kami sehingga hujung program. Datang kerana di paksa, tapi bila masa nak balik, ada ramai juga yang melimpah air mata, lebih-lebih lagi peserta perempuan.
Secara keseluruhannya program berjalan dengan baik, tetapi bagi saya kurang berkesan dari segi penerapan nilai-nilai sahsiah diri muslim. pelaksanaan sukar dibuat. Biasalah bila satu kapal ada 3 nakhoda, bertelagah jadinya. Sama seperti program ni.

(maaf kerana tiada sebarang gambar dapat dipamerkan)

Habis pengajian

Saya secara rasminya telah menamatkan pengajian di UM. Alhamdulillah syukur tak terkata pada Allah. Kawan-kawan seangkatan telah 2 tahun konvo, meninggalkan saya yang terpaksa tangguh pengajian kerana disebabkan masalah yang tak dapat diceritakan. Keputusan tak cemerlang pun. Biasa sahaja. Cuma 3.24, amat jauh berbanding kawan-kawan lain yang lebih cemerlang.Terima kasih kepada ketua jabatan, Dr Patmawati yang membenarkan saya bekerja sebagai pembantu sambil menyiapkan penulisan projek paper.

Selepas ini rasanya saya akan memohon intuk ijazah sarjana di tempat yang sama. Harap pensyarah di Jabatan tak serik dan jemu melihat muka yang sama ini. Maklumnlah lama sangat tangguh hehehe....
Jadi sementara ini, cubalah cari apa-apa kerja yang patut, asalkan halal. Hutang masih ada RM 2000 dengan UM. Tak bayar, tak konvo jawabnya.

Hingga bertemu lagi. Doakan saya punya idea untuk dikongsi bersama, agar dapat memberi manfaat pada sesiapa yang membaca. Sebarang cadangan boleh diajukan.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...