Jumaat, 23 Disember 2016

Belanja sekolah mahal

Benda ni memang selalu kita dengar terutamanya pada hujung tahun, bila ibu bapa sibuk nak beli kelengkapan sekolah anak-anak.

MAHAL!

Itu memang kita tak boleh nak nafikan lagi. Tak pernah turun. Lagilah selepas gst 6% diperkenalkan. Orang miskin papa kedana pun kena bayar cukai.

Betul memang yuran sekolah dah tak perlu bayar. Tapi yuran sekolah sebelun ni pun bukannya beratus-ratus RM. Buku tulis, buku latihan, itu kena bayar dan bukan sikit nilainya. Tambah lagi kalau kelas peperiksaan.

Kalau keluarga yang berpendapatan sederhana pun merungut mahal harga barang, lagilah keluarga yang berpendapatan kecil...

Daftar tadika pun (selain pra sekolah dan kemas) dan telan belanja beratus RM. Malah ada yang cecah ribu. Itu baru tadika.

Sekolah kpm, daftar untuk beli buku di sekolah kena sedia dalam rm200 seorang. Malah mungkin lebih lagi. Tak masuk lagi kelengkapan macam kasut, uniform, alat tulis dan beg sekolah...

Suasana ekonomi makin menekan hari ni.  Jadi kita perlu rancang perbelanjaan dan elak pembaziran. Ikut keperluan, bukan kemahuan.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...