Khamis, 10 Oktober 2013

Al kisah makan kat kedai bayar RM 6000.

Mula-mula malas juga nak ambik kisah. Sekali imbas terdetik dalam hati,

 "teruk la peniaga sekarang semua nak ambik kesempatan"

Tapi bila belek tajuk berita betul-betul, terkejut beruk juge. Mahal benar caj sampai RM 6000 untuk sarapan pagi? Satu kampung datang makan ke?

Mula-mula memang rasa angin juge satu badan. Melampau benar tuan kedai nak untung cepat.

Tapi bile fikir-fikir, ape 'bangangnye' tuan kedai buat kontroversi sampai macam tu. Tak munasabah juga. Rasa macam ada yang tak kena je.

Sebagai orang yang berniage (walaupun kecil-kecilan aje), kita mesti fikir nak tarik orang lagi ramai datang dan beli produk kite. Tekan harge mahal, memang tobat orang tak beli lagi.

Rombongan 100 orang makan, caj RM 6000. Maksudnye RM60 sorang. Makan ikan patin sungai ke ape?

Tak lama lepas tu, keluar pula berita (maklum balas) dari tuan punya kedai.

Barulah adil kan? Dengar cerita dari kedua-dua belah pihak. Hari tu berita dari pihak pengadu. Hari ni dari tuan punye kedai pula,

Bace sini.


Siap dah buat laporan polis lagi.

“Harga sebenar ditetapkan RM17 untuk seorang, dengan hidangan nasi putih selain lauk pauk seperti gulai ayam, ayam kampung goreng, gulai itik serati, ikan kering goreng, sayur campur termasuk pelbagai jenis air untuk rombongan itu dan dipersetujui oleh wakil rombongan,” katanya kepada pemberita.

Ini bukan sarapan pagi lagi. Ini dah melahap. Dalam berita hari tu tulis sarapan. Dah terbayang dalam kepala ni nasi lemak sorang due bungkus ke, roti canai 3 keping sorang ke, nasi lauk sayur dengan ikan / ayam/ daging  sepinggan ke. Rupe-rupenye lauknye berjenis-jenis.

Memang padanlah kena RM17 satu kepala. Dengan harga barang yang dah naik serba-serbi hari ni.

Tak kisahlah rombongan datuk ke, nenek ke, kaum kerabat ke, kalau dah setuju dengan harga dan yang datang makan pun ramai, kenalah bayar.

Jadi pihak mana yang salah dalam hal ni?


Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...