Isnin, 15 Julai 2013

Ayam naik harga, tak payah makan ayam?

Senang kan kalau boleh begitu. Kalau dah harga ayam mahal, elakkan makan ayam. Makanlah ikan ke, daging ke. Banyak lagi alternatif lain. Bukan ayam saje boleh dimakan. Banyak lagi benda lain.

Boleh begitu?

Saya bukanlah pandai mana. Jauh sekali hebat seperti menteri. Namun apakan daya. Jawapan pak menteri berkenaan harga ayam ini, minta maaf cakaplah. Tukang kebun yang tak payah belajar tinggi pun boleh cakap (bukan bermaksud menghina pekerjaan tukang kebun ye).

Rujuk sini.

gambar hiasan

Mentaliti seperti ini sangat perlu dielakkan. Kalau beras naik harga pun, kena elak makan beras? Begitu?

Realitinya ayam memang dibeli oleh segenap lapisan masyarakat. Tak kira yang kaya atau yang miskin. Daging ayamlah yang paling murah jika nak dibanding dengan harga 'daging' yang lain seperti lembu, kambing dan ikan.

Nak makan ikan selalu? Boleh cuba tengok harga ikan di pasar macam mana. Mau bergana naik belanja barang dapur.

Nak salahkan siapa?

Kalau nak salahkan peniaga saja, memang tak wajar. Mereka juga adalah pengguna seperti kita. Kalau boleh jual murah, memang akan jual murah. Tapi bila bekalan yang dapat mahal, takkan nak jual dengan harga yang murah. Mereka juga perlu hidup. Nak sara keluarga.

Adakah benar kos ternak ayam naik? Atau sengaja harga dinaikkan untuk orang tengah dan penternak ayam dapat untung berganda?

Mereka yang berpendapatan tinggi, apalah sangat dengan harga RM9 untuk sekilo ayam kan? Tapi yang berpendapatan sederhana dan rendah, memang sangat terkesan.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...