Selasa, 15 November 2011

Guru kerja 9 jam

Tahun 2012 katanya guru di beberapa sekolah di Malaysia akan bekerja selama 9 jam sehari. Negeri yang terlibat adalah Pahang, Melaka, Johor Sarawak.

Kalau pagi, mula pukul 7.30 pagi dan balik pukul 4.30 petang.

NUTP juga tak bersetuju kerana langkah pelaksanaan itu akan menambahkan beban kerja guru yang sedia ada.

Tak mahu komen banyak. Walau apa pun yang diputuskan, kita sebagai penjawat awam perlu akur dengan keputusan yang dibuat oleh kemeterian. Sebab kita bekerja dengan kerajaan.

Cuma, kalau ada yang nak cuba memperlekeh kata kerja guru ni mudah, mintak turun sendiri pergi ke sekolah dan tengok. atau cuba kerjaya sebagai guru selama seminggu dua.

Kalau masih lagi nak mengata kerja guru mudah,  'mai sini eden bagi makan den punyo selipar'.

Apa nasib guru di 104 buah sekolah yang jadi perintis nanti. Pasti ramai yang tidak puas hati. Guru sekolah lain boleh balik macam biasa. Sedangkan gaji yang diterima sama.

Ada masalah di sekolah nanti, guru juga disalahkan. Anak tak pandai, guru juga disalahkan. Anak jadi samseng, guru juga disalahkan. Anak mencuri, guru juga disalahkan. Anak ada masalah disiplin, guru juga disalahkan..

1 ulasan:

aReLaN berkata...

mne2 keje ada pro & kontra dia.kte yg keje len mne tau cmne org len keje kn.nmpk je sng tp hakikatnya hnye empunya diri je yg tau.all the best warga pendidik

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...