Isnin, 26 September 2011

Filem tak bermoral

Semakin banyak filem tak bermoral di Malaysia, termasuklah yang dibuat oleh anak tempatan.

Melambak-lambak cerita hantu tahyul yang ditayangkan di Malaysia, yang kesannya lebih banyak negatif.

Orang tak terpengaruh? Tolonglah...Melambak budak-budak sekolah yang terpengaruh dan percaya dengan unsur mistik dan tahayul yang ditayangkan dalam filem macam tu. Penat-penat mak ayah, cikgu kat sekolah ajar mengaji, pendidikan Islam. Nak kuatkan kepercayaan akidah. Sekali masyarakat disogokkan dengan filem macam ni. Bukan sikit masalahnya, bersepah cerita macam ni. Tak masuk lagi drama tahyul yang disiarkan di televisyen setiap hari.

It is rubbish! Sampah....Malangnya semakin ramai yang suka, tanpa sedar sebenarnya benda itu tak elok untuk akidah mereka.

Aku sebagai seorang guru j-QAF yang mengajar anak-anak di sekolah rendah, amatlah tidak setuju dengan penayangan dan penyiaran cerita seperti itu. Menakutkan manusia itu bukan tugas utama jin dan syaitan.

Tugas utama mereka adalah menyesatkan manusia, ikut jalan mereka dengan pelbagai cara. Kita siar cerita hantu tahyul melambak-lambak macam tu, suka la syaitan dengan jin sebab ramai orang terpengaruh takut pada mereka, tak takutkan Allah. Kita percaya pada cerita tu pun, sudah cukup membuatkan si syaitan gembira dan bersorak.

' kat dalam filem kan ade part ustaz yang datang selamatkan mereka....'

Ya! Itu sekadar babak tempelan yang dibuat untuk melakukan filem. Ape kau pikir rawatan ruqyah baca ayat Quran, ade keluar power kaler hijau kat tangan? Dah macam kartun Naruto dah.


Tak setuju? Tekan saje ALT + F4

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...