Ahad, 28 November 2010

Hidup penuh dengan dugaan

Tidak dinamakan hidup jika tiada dugaan yang melanda perjalanan hidup kita seharian. ada masa senang dan ada masa susah.

Rasanya semua orang tahu pasang surut, susah senang dalam kehidupan. Namun sejauh mana kita bersedia menghadapinya...Dan bagaimana pula kita mendepani atau mengharungi kesusahan, dugaan yang 'dihadiahkan' oleh Allah kepada kita.

Sediakah kita menerima qada' dan qadar Allah.

Siang tadi sempat menjengah sebentar ke blog Genta Rasa kepunyaan En. Pahrol Md Juoi, penulis yang tidak asing lagi..Membaca artikelnya "Jangan Sombong Dengan Takdir" membuat kan diri terfikir selama ini kita memang banyak bersikap "sombong" atau tidak redha dengan takdir yang ditentukan Allah kepada kita.

Akibat sombong, si Iblis terus menjawat jawatan ahli neraka yang kekal...Somboong dengan takdir, tidak dapat menerima Addam yang diciptakan oleh allah daripada tanah itu adalah lebih mulia berbanding dirinya yang berasal daripada api.

Sebelum diarajkan sujud kepada Adam, Iblis itu ketua kepada malaikat...Ibadahnya kepada Allah sangat hebat..Sujud dan rukuk kita berjuta kali lebih kecil, terlalu kecil jika dibandingkan dengan Iblis. Iblis itu tahu allah penciptanya. Tahu Allah itu maha perkasa, maha agung, maha besar. Tahu perkara yang dibenci dan disukai Allah.

Pendek kata Iblis tahu rukun iman!

Percaya kepada Allah
Percaya kepada Malaikat
Percaya kepada Rasul
Percaya kepada Kitab
Percaya kepada Kiamat
Percaya kepada Qada' dan Qadar

Namun kesombongan dirinya terhadap Qada' dan Qadar Allah membuatkan dirinya binasa...Selama-lamanya....

Bukannya dia tidak tahu apa akibatnya ingkar arahan Allah....

Kita pula bagaimana?

Bukankah ramai manusia yang bergelumang dengan dosa, pada hal tahu akibat dan kesannya..

Tidak keterlaluan dikatakan kita juga ada terpalit dan mengikut kesombongan yang dicerminkan oleh Iblis....Na'uzubillah...

Ya Allah jauhkan kami daripada kesombongan terhadap qada' da qadarMu.

Ikhlaskan dan redhakanlah hati kami mendepani apa jua yang telah Kau tentukan buat kami.

Tiada ulasan:

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...