Jumaat, 10 April 2009

Hargai masa....

Sudah lama rasanya tidak mengemaskini blog ini lantaran dihambat kesibukan kerja yang semakin menggila. Badan menjadi letih lesu (walaupun nampak gagah dan besar hahaha), muka seperti ayam berak kapur apabila sampai di rumah. Pantang baring sedikit, mata akan terlelap. Tempoh hari, duduk berehat di sofa di IPS Universiti Malaya. Sempat terlelap 10 minit, akibat badan terasa letih dan lesu. Siang bekerja di sekolah, malam atau petang hari pula kelas tuisyen menanti. Hendak dibatalkan kelas tuisyen, tidak sampai hati rasanya kerana agak susah hendak mencari pengganti dalam masa yang singkat.

Di sini tempat kerjaku.....

Minggu kedua bertugas di IISKD, saya diserang cirit-birit selama 3 hari. Hasilnya, 2 hari saya diberikan cuti sakit oleh doktor. Keracunan makanan katanya.....

Bertugas sbagai guru di IISKD tidak semudah yang disangkakan. Namun disebalik tekanan kerja disitu, banyak hikmahnya yang saya perolehi. Antaranya mengingatkan bahawa Allah menyediakan banyak peluang kepada hambanya untuk beroleh pahala secara mudah. Membaca doa naik kenderaan, doa belajar, doa masuk ke surau, doa keluar surau, doa makan atau doa selepas solat dhuha, antara perkara yang semakin dipandang enteng oleh kebanyakan individu muslim pada hari ini. Di sini, pelajarnya diterapkan dengan nilai-nilai positif seperti itu.

Bacaan Al-Quran menjadi amalan harian dan wajib bagi setiap pelajar di situ. Bahasa Inggeris adalah bahasa utama di situ. Turut ditekankan adalah bahasa Arab dan penggunaan bahasa Melayu yang baik oleh pelajar. Walaubagaimanapun bagi memastikan perkara tersebut berlaku, komitmen daripada guru amat-amat dituntut.....Tunggang langgang juga kami bekerja. Tak menang tangan dibuatnya kerana banyak perkara yang perlu diperhatikan, ditambah pula dengan kerja-kerja yang lain.

Namun saya amat suka suasana di sini berbanding sekolah biasa. Peluang pelajar untuk menjadi baik amat terbuka luas, cuma terpulang kepada mereka untuk memilih. Malah secara tidak langsung, guru juga dilatih supaya menunjukkan contoh yang baik dan menerapkan nilai positif dalam diri mereka. Tidaklah nanti dikatakan seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus.....

Perbandingan yang saya jumpa.....

Saya tersenyum melihat anak-anak kecil sekolah rendah fasih menghafaz ayat al-quran dan doa-doa harian. Anak-anak seawal 9 tahun dilatih membaca doa selepas solat. Setiap kali selepas solat, pelajar yang akan membaca doa, bukannya guru. Guru hanya membetulkan dan mengingatkan sahaja. Anak-anak tahun 6 (berumur 12 tahun) boleh menulis jawi dan Al-fatihah serta memberikan maksudnya secara ringkas. Walaupun ada juga tersilap, tapi nampak usaha mereka yang ingin mencuba. Itu cerita di IISKD.

Di kelas tuisyen, soalan yang sama ditanyakan kepada pelajar. Hasilnya amat mengecewakan hati. Menulis jawi pun tidak tahu, apatah lagi menulis Al-Fatihah. Menulis "basmallah" cuma 40% betul. Maksudnya pula, jauh panggang dari api.....Lebih dukacita soalan yang sama ini ditanyakan kepada pelajar PMR......

Saya semakin sedih mengenangkan anak-anak bangsa Melayu pada hari ini.....Betapa beruntungnya pelajar di IISKD itu kerana peluang telah terhidang di depan mata. Walaupun bayaran yuran lebih mahal berbanding sekolah lain, namun saya rasa perkara itu berbaloi dengan apa yang diperolehi oleh pelajar-pelajar.

Walaupun kerja di IISKD membuatkan badan letih lesu, tetapi bila mengenangkan pelajarnya terubat sedikit hati ini....

Bagi saya, anak-anak kecil itu juga memberikan peluang untuk saya terus belajar. Belajar untuk menjadi lebih penyabar, belajar mengurus masa dengan baik, belajar berkomunikasi dengan berkesan dan banyak lagi. Di sini saya tidak setakat mengajar, malah turut belajar.

Bukankah proses belajar itu hanya akan terhenti apabila kita menemui ajal.....


*** Kepada cekgu Sue, terima kasih kerana memaklumkan kekosongan kerja dan mengaturkan temuduga saya di IISKD.

2 ulasan:

Fikri Misti berkata...

tahniah, cikgu....

nieza83 berkata...

eh..dah dapat keje baru?
takpe..seorang pejuang tak kenal erti penat lelah..
semoga Allah sentiasa bersamamu..=)
(macam terskema plak ari ni)

E-book

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...